Jonge soulzangers zoeken vernieuwing

Soulzanger Kwabs, eerder deze maand op een concert in Hamburg Foto EPA

Soul draait om verlangen. Naar liefde, God, respect of verlossing, als broeierig smachten, hunkering of rauwe kreet van begeerte. Soul is populair. Nieuwe artiesten kunnen rekenen op uitverkochte concerten, denk aan de jonge Leon Bridges en Charles Bradley. Zij musiceren naar authentiek recept, met orgel, blazers en in vierkwartsmaat, zoals in de jaren zestig. De waardering die dit oplevert, leek vernieuwing in de weg te staan. Zou het mogelijk zijn, eigentijdse muziek rond het thema verlangen?

Maar aan de randen van het soulspectrum gloort vernieuwing. Debutanten zoeken nieuwe klanken, zonder de het genre kenmerkende zeggingskracht en emotie uit het oog te verliezen. Niet dat dit niet eerder gedaan is, Prince en Michael Jackson experimenteerden al in die richting.

Uit Londen komen de zangers Dornik (24) en Kwabs (25). Kwabena Sarkodee Adjepong, alias Kwabs, is, dankzij zijn recente hit Walk, de bekendste. Op Love + War klinkt de zang rond en ‘zwaar’, de woorden hebben gewicht. Dornik – eigenlijk Dornik Leigh – is lichtvoetiger. Dorniks zangstem draait en kronkelt, hij zingt ritmisch, met kortademige stemstoten die aan Michael Jackson doen denken.

Beide stemmen zijn ingebed in een elektronisch decor dat twinkelt en vibreert, als lichtjes in een nachtelijke stad. Bij beiden valt ook op dat dikke onderstrepingen gemeden worden. Zachte vegen van de synthesizer en een korte pulsering van bassen maken de dienst uit. Drums en percussie zijn licht, gitaar, orgel, blazers ontbreken. In nummers als Forgiven en Perfect Ruin heeft Kwabs een veroverende stijl, maar Dornik is subtieler. Op zijn debuut klinken de elektronische rekwisieten nerveus en inventief. De combinatie van Dorniks opgejaagde verlangen en de door (D’Angelo-)producer Russell Elevado bedachte vergezichten, klinkt sensueel. De dubbele huivering in Shadow is betoverend.

Ook in New York wordt gezocht naar andere soulvormen. Het nog onbekende duo Lion Babe zal vanaf komende donderdag de aandacht trekken, als de nieuwe cd van het duo Disclosure verschijnt, met daarop het door Lion Babe-zangeres Jillian Harvey met wulpse stem gezongen Hourglass. Van Lion Babe is nu nog slechts een EP te horen, The Hype Sessions. Daar wordt Harvey’s uitnodigende stem omlijst door soms een band, soms (Jungle Lady) door atmosferische flarden en percussie. Afwachten hoe eigentijds hun debuut straks klinkt. Hoewel je ook té modern kunt zijn: het marimba-intro van Kwabs’ My Own lijkt verdacht veel op een ringtone.

    • Hester Carvalho