Hoe komen al die nieuwe ijssalons de winter door?

Foto Olaf Kraak/ANP

Je hebt ze niet kunnen missen deze zomer: ijssalons, al dan niet in combinatie met een koffietentje of chocoladewinkel. Nederland telde zes jaar geleden 675 ijssalons, nu zijn dat er 874, een stijging van bijna 30 procent. Vooral in de steden is de groei fors. In Amsterdam verdubbelde het aantal ijssalons in drie jaar tijd, van 28 naar 57. In Arnhem, Utrecht en Maastricht was de stijging in dezelfde periode respectievelijk 67, 46 en 38 procent.

Dat blijkt uit cijfers van Datlinq, dat een database bijhoudt van veranderingen op horecagebied.

De forse toename in Amsterdam komt door een beleidswijziging in 2009. Toen schrapte het stadsbestuur de verplichte horecavergunning voor ijssalons, waardoor het voor ondernemers erg makkelijk is om er een te beginnen.

Volgens het Parool zou de Amsterdamse binnenstad de ijssalons inmiddels “spuugzat zijn” en beklagen winkeleigenaren zich over de opdrijving van de huurprijzen door de nieuwe ijswinkels. Ook zijn er zorgen dat ijssalons in de binnenstad worden gebruikt om geld wit te wassen.

En in de winter?

Veel ijswinkels verkopen meer dan alleen ijs, vertelt Martijn de Bruin van Datlinq. Ruim 60 procent verkoopt naast ijs ook koffie en frisdranken en zeker dertig procent biedt chocolade of een meer exotische combinatie aan. Zo kunnen ze open blijven in de wintermaanden waarin nauwelijks ijs wordt gegeten. De Bruin:

“De huur moet betaald worden, dus moeten de ijswinkels creatief zijn om ook in de wintermaanden voldoende omzet te maken.”

Neem de Ice Bakery, dat ijs met hazelnootpasta en allerlei deegwaren combineert. Of de winkels van IJscuypje die ’s winters veranderen in Stamppotje. Ook Pebbles van Noorden, sinds twee jaar eigenaar van de IJsboutique in Amsterdam-Zuid, kan erover meepraten. Vorig jaar verhuurde ze het pand in de wintermaanden aan een sieradenwinkel. Maar ze had onderschat hoeveel werk het is om de hele zaak te verbouwen.

“Deze winter pakken we het anders aan. We dachten: wat is nou net zo’n klassiek product waar iedereen van houdt als ijs? En toen hadden we het: friet!”

Nu heet de zaak in de wintermaanden de Frietboutique.

Wat zien we het meest?

Stamppot en friet, ook lekker. Maar de populairste combinatie om te overleven is ijs en chocolade. Vijf zaken in dit overzicht van de ijsketens met de meeste winkels verkopen naast ijs ook chocolade of bonbons:

    • Reinier Kist