Michiel de Ruyter komt niet op het Filmfestival

Is het Nederlands Film Festival een „elitair grachtengordelfeestje”? Filmproducent Klaas de Jong vindt van wel, en heeft daarom zijn film Michiel de Ruyter van het NFF teruggetrokken. De Jong is verbolgen over het geringe aantal nominaties voor een Gouden Kalf, de hoogste Nederlandse filmprijs: één voor acteur Frank Lammers als De Ruyter en één voor regisseur Roel Reiné.

Klaas de Jong boycot het NFF en het Gouden Kalveren-prijzengala omdat het in zijn ogen is gefixeerd op arthousefilms „waar niemand naartoe gaat”. Hij ziet de nominaties desgevraagd als een „dikke middelvinger” naar het grote publiek: Michiel de Ruyter trok ruim 700.000 bezoekers. Gooische Vrouwen 2, dat twee miljoen bezoekers trok, heeft geen nominaties.

Frank Lammers is niet blij met De Jongs actie. „Ik heb Klaas hoog zitten als producent, maar hij is wel erg van de stampei en het conflictmodel.” Lammers meent dat Michiel de Ruyter op zijn minst had moeten meedingen als beste film: daarbij is het criterium namelijk de best geproduceerde film die het meest betekent voor de Nederlandse film. „Dat we zo’n groots epos konden maken, wisten we in Nederland nog niet.”

Regisseur Reiné erkent dat hij „in shock” was over de nominaties: in de technische categorieën stak Michiel de Ruyter met kop en schouders boven de rest uit. „Maar ik begrijp nu dat collega’s gewoon niet de moeite namen om hem te zien. Ik vind dat raar. Van mij mag Klaas het bed dus best een beetje opschudden, al is dat negatieve mijn stijl niet. Ik ben van het positivisme.”

De Gouden Kalveren worden dit jaar voor het eerst niet door een jury, maar door een Academy van vakgenoten uitgereikt.

Lammers noemt het Academy-model een vooruitgang, al ziet hij liever dat alle leden ook over de nominaties stemmen. „Met honderden stemmen elimineer je de gunfactor en kliekjes, statistisch komen dan altijd de beste mensen boven.”

Maar volgens Klaas de Jong is jury of Academy één pot nat: hij wil aparte Gouden Kalveren voor arthouse- en publieksfilms. Wat dat laatste betreft: er is al een Publieksprijs voor films met minimaal 100.000 bezoekers. Maar die prijs krijgt volgens De Jong te weinig aandacht op het prijzengala. „Het moet de apotheose zijn en niet ergens worden weggemoffeld tussen beste camerawerk en beste korte film.”