Dit schrijven andere media vandaag

Foto iStock

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere media vandaag?

ING zat fout. Dat oordeelde het Amsterdamse gerechtshof in een uitspraak die nog niet eerder was gepubliceerd. De Nederlandse bank heeft onterecht een ondernemer rentederivaten verkocht zonder de complete voorwaarden te melden. Het Financieele Dagblad brengt het nieuws op de voorpagina.

De ondernemer sloot een derivaat af om zich te beschermen mocht de rente stijgen. Wat ING hem niet vertelde is dat hij tegelijkertijd een extra lening kreeg die ingezet zou worden als de rente verder zou dalen.

De uitspraak kan verstrekkende gevolgen hebben voor hoe banken zulke geavanceerde financiële producten aanbieden aan ondernemers van het MKB, schrijft het FD. De grote Nederlandse banken hebben in totaal voor 26 miljard euro rentederivaten aan 17.000 ondernemers verkocht.

Goederenvervoerders zijn ProRail beu

Gedoe op het spoor. De vereniging van de bedrijven die goederen over het Nederlandse spoor vervoeren zijn boos op ProRail. Het is bij de beheerder van het Nederlandse spoor een chaos maar toch moeten de goederenvervoerders per jaar miljoenen meer gaan betalen, zeggen ze. Daar zijn ze het niet mee eens.

Waar NS de kostenstijging van het gebruik van het spoor kan doorberekening aan reizigers door kaartjes duurder te maken, is dat voor goederenvervoerders moeilijker, beweren ze. Als zij hun tarieven omhoog gooien, verslechtert hun concurrentiepositie, vrezen ze. En dus stappen ze naar de rechter.

Over 35 geen olie en gas meer. Het kan, zegt Greenpeace

Zeg maar “dag” tegen fossiele brandstoffen. Het gebruik ervan kan over 35 jaar niet meer nodig zijn. Dat schrijft de Volkskrant op basis van een energiescenario van Greenpeace.

De omwenteling is duur, geeft Greenpeace toe. Om wereldwijd van kolen, gas en olie af te komen, kost 64.600 miljard Amerikaanse dollar. Dat geld moet vloeien naar het ontwikkelen van alternatieve energiebronnen, als zon, wind en aardwarmte. Kernenergie is voor Greenpeace geen optie.

Stroom duurzaam opwekken is volgens het scenario haalbaar. Een stuk moeilijker zal het zijn om schepen, vrachtwagens en vliegtuigen duurzaam te laten voortbewegen.