De manager is binnenkort misschien wel helemaal verdwenen

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: Een congres voor kwaliteitsmanagers in de Jaarbeurs in Utrecht
Wie: Organisator Hugo van der Horst, consultants Nienke van der Leer en Joyce Zweers en heel veel kwaliteitsmanagers

Managers. Bijna elk bedrijf heeft er wel een paar rondlopen. Wat ze doen, is niet altijd echt duidelijk. Ze managen dingen, of zoiets. Om het nog ingewikkelder te maken, zijn er allerlei verschillende soorten managers. De salesmanager, de mediamanager, de personeelsmanager enzovoorts. Een apart slag managers is de zogenaamde ‘kwaliteitsmanager’. Dat klinkt als een contradictio in terminis maar niets is minder waar. De kwaliteitsmanager is degene die let op de kwaliteit van de door een bedrijf geleverde producten, op de naleving van de milieuregels en de arbowetgeving voor de werknemers.

Zeven uur per dag vergaderen

Hugo van der Horst heeft speciaal voor dit soort managers een congres georganiseerd. “Aangericht”, zoals hij het zelf zegt. Van der Horst heeft lang als manager bij KLM gewerkt.

“Dat werk was volstrekt nutteloos. Ik was zeven uur per dag bezig met vergaderen en het laatste uurtje besteedde ik aan het voorbereiden van de vergaderingen van de volgende dag. Waarover? Geen idee.”

Nu is hij gelukkig de baas van Alcedo Media waarmee hij vakbladen uitgeeft, waaronder een blad voor kwaliteitsmanagers.

Congresorganisator Hugo van der Horst

Een foto die is geplaatst door Bo&Caro (@boencaro) op

Verdwijnende hiërarchie

Een congres was hard nodig omdat de wereld van de kwaliteitsmanager nou eenmaal razendsnel verandert. Zo verdwijnt langzamerhand de hiërarchie uit de bedrijfswereld. “Kwaliteitsmanagers zijn de schakel tussen de uitvoerende afdeling en de bestuurlijke afdeling,” stellen Joyce Zweers en Nienke van der Leer die als consultants veel met managers te maken hebben.

Als de hiërarchie binnen een bedrijf verandert zou het dus best kunnen dat managers overbodig worden. Volgens Van der Horst is dat nog lang niet zo’n slechte ontwikkeling: “Mensen kunnen zich prima zélf managen.” Nu alleen de congresbezoekers daarvan nog overtuigen.

    • Bo van Houwelingen & Caroline van Keeken