Maker trekt succesapp weer terug

Zijn app om advertenties te blokkeren op de iPhone werd meteen de meest gedownloade betaalde app in de Amerikaanse App Store, maar ontwikkelaar Marco Arment trok Peace gisteren alweer terug. Twee dagen na de release. Het succes, zo schreef hij op zijn blog, „voelde niet goed.”

Een van de belangrijkste veranderingen in iOS9, de nieuwste versie van Apples besturingssysteem voor iPhones en iPads, is dat het bedrijf toestaat dat er advertenties kunnen worden geblokkeerd in de mobiele webbrowser Safari. Die functie is direct populair: ook in de Nederlandse App Store staat een adblocker (Crystal) bovenaan.

Arment maakte eerder apps als Instapaper, om artikelen op te slaan en later te lezen, en Overcast, om podcasts mee te luisteren. Peace werd in twee dagen zijn populairste app ooit, maar niet zonder wroeging. Het is volgens Arment „te zwart-wit” om álle advertenties te blokkeren, omdat het ook adverteerders schaadt „die dat niet verdienen”. Deze aanpak was „te lomp”. Mensen die de app al gekocht hebben, kunnen hun geld terugkrijgen.

Inkomsten uit online advertenties zijn voor veel bedrijven van groot belang – vandaar dat de beslissing van Apple om blokkerende apps toe te staan, controversieel is. Volgens onderzoek van PageFair lopen uitgevers dit jaar 22 miljard dollar (ruim 19 miljard euro) mis omdat adblockers steeds populairder worden.