Zelf je website ontwerpen? Zeven tips om het goed te doen

Foto Olle Svensson / Flickr

Ook voor het ontwerpen van websites gelden trends, doe je niets dan wordt een site hopeloos ouderwets. Geen budget voor een restyling door een bureau? Zeven tips voor de thuisklusser.

1. Terug van weggeweest: stel jezelf voor

Beeld Webdesignerdepot

Beeld Webdesignerdepot

‘Welkom op mijn website, mijn naam is Janneke en ik ben advocaat. Fijn dat je een kijkje komt nemen.’ Dat is zo’n beetje hoe alle websites tien jaar geleden opgezet waren: een duidelijke homepage met daarop een foto en een tekst over jezelf. Je ziet dit vaak nog steeds bij zzp’ers en het midden- en kleinbedrijf, omdat die ooit een site hebben gemaakt en nooit hebben ververst. Het goede nieuws: zo’n verhaaltje over jezelf is inmiddels zó ouderwets, dat het weer hip aan het worden is.

 

Zelf doen: Let erop dat de nadruk niet puur op jezelf ligt. Eric van Hall, eigenaar van website designbureau Mediaweb:

“Vertel vooral waarom je waardevol bent voor de klant. In een paar seconden moet de bezoeker snappen: dit heb ik aan dit bedrijf.”

2. Teken zelf illustraties

Veel sites worden gemaakt met templates: kant-en-klare vormen waar je zelf de teksten en foto’s inplakt. Het nadeel is dat alles op elkaar gaat lijken. Van Hall:

“We hebben nu een tijd gehad waarin bijna elke nieuwe site op elkaar lijkt. Gebruik, om je toch te onderscheiden, zoveel mogelijk je eigen foto’s, persoonlijke teksten en originele graphics.”

Beeld iStock

Beeld iStock

Zelf doen: De makkelijkste regel is: ontwijk stockfoto’s en clipart. Zo’n stockfoto – een hysterisch lachende vrouw boven een bak sla – kan echt niet meer. Neem zelf een leuke foto of laat desnoods de salade tekenen.

3. Maak je site mobielvriendelijk

In 2017 bekijken meer mensen internet via hun mobiel dan via de desktop. Dat voorspelt softwareproducent Adobe, zij analyseerden onder andere 500 miljard bezoeken aan websites. Nederlandse websites hebben nu al zo’n 35 procent van hun verkeer via telefoons of tablets. En als de website speciaal is gemaakt voor een mobiel scherm, ligt dat percentage zelfs op 50 procent. Als je een website mooi en gebruiksvriendelijk maakt voor verschillende schermen, heet dat ‘responsive web design’.

Zelf doen: Google heeft een site gemaakt waar je kunt testen of je site mobielvriendelijk is. Vaak betekent het dat de site vrij minimalistisch is: weinig frutsels, heldere kleuren en veel wit. Dat kijkt het fijnste op mobiel.

Grafisch designer Arthur Wentzel:

“Een van de dingen waaraan je vaak ziet dat de site is gebouwd voor mobiel, is dat je ellenlang kunt doorscrollen: dat doe je met je mobieltje ook.”

4. Alles draait om storytelling

Voorzichtig aan komen er steeds meer sites die op een creatieve manier gebruikmaken van de pagina. Bijvoorbeeld een webshop die een meisje volgt tijdens haar dag, en haar outfit door de dag laat veranderen (plus de mogelijkheid tot kopen).

Zelf doen? Denk na wat je het belangrijkste vindt dat de mensen over je te weten komen. Je laatste werk? Of je werkwijze? Bouw de hele site daaromheen, en neem dat als uitgangspunt.

5. Nieuw: volledig schermvullend

Er zijn eigenlijk twee soorten websitedesign: boxed en full. Boxed is het ontwerp waar je een achtergrondplaatje hebt, met daarin een wit vlak: je site. Wentzel: “Dat is echt heel ouderwets.”

Beeld Airbnb

Beeld Airbnb

Moderne websites zijn volledig schermvullend: je ziet nu veel van die enorme foto’s. Wil je helemaal vooroplopen, dan zorg je dat dat een bewegende foto is. Dan lijkt het alsof je naar een foto kijkt, en zie je plots een gordijn in de wind waaien.

Zelf doen? Als je een template kiest, wees niet bang om fotografie daarin een grote rol te laten spelen. Zo’n grote foto op de achtergrond heeft iets chics.

6. Al een tijdje zo: flat design

Je hebt waarschijnlijk wel doorgekregen dat 3D-letters, schaduw om een foto, of veel tierelantijntjes al een tijdje uit den boze zijn: flat design is de standaard. Dat betekent weinig diepte, simpel en minimalistisch. Inmiddels is er zelfs een nieuwe trend: material design.

Eric van Hall:

“Dan zit er weer net wat meer diepte, laagte en structuur in, waardoor de bezoeker beter snapt waar ze op moeten klikken, of wat belangrijk is op de pagina.”

Zelf doen: Dit is lastig als je geen vormgever bent. Het verschil is namelijk subtiel. Van Hall: “Let erop dat je niet doorslaat in het minimalistische. Op je desktop is er genoeg ruimte om de navigatie te laten zien.”

7. Steeds belangrijker: lettertype

Tot 2011 waren er maar een stuk of zeven verschillende lettertypes online te vinden. Sinds Google ‘web fonts’ heeft gemaakt, kun je voor je site kiezen voor honderden andere lettertypes.

Wentzel:

“De trend is om met verschillende groottes te werken om onderscheidend te zijn.”

Zelf doen? Speel met verschillende groottes en lettertypes op je site. Als je zelf je site maakt kun je browsen naar Googles font collectie. Als je voor een kant-en-klaar template gaat, is vaak al een keuze aan lettertypes ingebouwd.