Wat nou films? Tv-series zijn het helemaal

Foto: Screenshot YouTube

Tim Robbins draait al meer dan 25 jaar mee in Hollywood. Hij maakte tientallen films en won een Oscar. Maar die tijden zijn voorbij. De acteur speelt in de HBO-serie The Brink, als een tierende minister van Buitenlandse Zaken die een conflict met Pakistan moet zien te voorkomen.

Welbewust heeft Robbins (56) het witte doek verruild voor het kleine scherm. “De Hollywood-studio’s maken weinig films voor volwassenen meer”, zegt hij tijdens een ontmoeting in LA. De budgetten dalen, de promotie stelt niks meer voor, vindt Robbins.

“Zo raak je een jong publiek kwijt. En dat publiek vindt die content op de televisie.”

Gouden tv-tijdperk

Vandaag worden de Emmy Awards uitgereikt in Hollywood. Die jaarlijkse tv-prijzen waren lange tijd het schlemielige broertje van de Oscars - een gala waar vrijwel niemand op lette, want kwaliteit was schaars. Inmiddels buitelen de sterke tv-series over elkaar heen en zijn de Emmy’s een groots opgezet festijn waar acteurs en regisseurs, adverteerders en sponsors, stylisten en journalisten bij willen zijn. Vorig jaar keken vijftien miljoen mensen naar de live-uitzending op Fox.

Vorig jaar waren Breaking Bad en Modern Family de grote winnaars van de Emmy Awards:

Het gouden tv-tijdperk, zoals het al jaren wordt genoemd in LA, strekt zich uit naar alle mogelijke producenten. Genomineerden als Parks and Recreation en Modern Family komen van de landelijke networks (ABC, NBC en CBS). Kabelzenders als FX scoren met Mad Men. De betaalzenders HBO en Showtime blijven furore maken met Game of Thrones en Homeland. En de interessantste shows komen van de streamingdiensten. Netflix heeft Orange Is The New Black, Amazon Studios maakt de baanbrekende serie Transparent.

Ook grote namen in series

De verschuiving naar het scherm van tv, computer, tablet en telefoon is terug te zien in de casting. Zij die acteurs uitzoeken voor personages, merken dat de sfeer is veranderd. “Ook de grote namen zijn sneller bereid om aan series te werken”, zegt Richard Hicks, de casting director van onder meer de speelfilm Gravity en en diverse tv-series.

Hij noemt als voorbeeld Lily Tomlin, die speelt in de nieuwe Netflix-serie Grace and Frankie. Jane Fonda treedt op in dezelfde reeks, en heeft tevens lof ontvangen voor haar rol in de HBO-reeks The Newsroom. “De kwaliteit is veel interessanter dan voorheen”, zegt Hicks. “De culturele energie in tv-productie is toegenomen. Dat spreekt acteurs aan.”

Honger naar content

Voor producenten is televisie interessant omdat de kosten zo veel lager zijn. Door de wildgroei van nieuwe ‘platformen’ is de vraag naar programmering snel gegroeid, zegt Hicks. “Er is een honger naar content. Maar voor een Hollywood-blockbuster heb je sterren en miljoenen dollars nodig.” Een bescheiden tv-serie met minder bekende namen is daarentegen zo gemaakt, legt hij uit, en het risico is kleiner. Maakt een nieuwe reeks weinig los, dan verdwijnt hij geruisloos weer na een half of heel seizoen.

Lage kosten en weinig risico: dat is traditioneel hoe onafhankelijke films worden gemaakt. Hicks merkt dan ook dat de financiering en belangstelling voor ‘indies’ (independent film) te lijden heeft onder de tv-renaissance. Niet getreurd, zegt hij:

“Goeie tv kan net zo veel impact hebben als een goeie film.”

Kwaliteitstelevisie is natuurlijk niet nieuw. Iemand die al decennia meedraait, is acteur David Duchovny (55). Zijn klassieke politieserie The X-Files begon in 1993 en staat nu klaar voor de re-make in 2016. Intussen maakte hij naam met de reeks Californication en speelde hij in films.

Dit jaar was hij onderdeel van een veelzeggende beslissing. De serie Aquarius, over de jacht op massamoordenaar Charles Manson, werd door NBC gekocht. NBC besloot om de complete 13-delige serie integraal beschikbaar te maken op de website, terwijl ze óók wekelijks werd uitgezonden. Netflix doet dit routineus, maar geen tv-zender had het ooit gedurfd: kennelijk wil NBC mee profiteren, in de slipstream van de video-diensten.

Drama op tv is volwassen geworden

“Nieuw en opwindend”, zegt Duchovny, die zichzelf omschrijft als “een dude die normaal echt niet wakker ligt van dingen als het medium”. Maar hij beschouwt de zet van NBC als belangrijk. Het markeert de volwassenwording van hoogstaand, meeslepend drama op de network-tv, vindt hij.

“Zelfs ik zie in dat dit een enorme verschuiving is.”

De productie- en marketingkosten van grote films zijn nog altijd niet vergelijkbaar met wat tv-makers kunnen uitgeven. Dit jaar werden alleen al de nieuwe Avengers-film (280 miljoen dollar) en tekenfilm Inside Out (175 miljoen) geproduceerd.

Maar miljoenen staat niet per se gelijk aan kwaliteit. Tim Robbins betoogt dat creatieve tv-makers juist veel doen met bescheiden budgetten. “Het gaat om de beste manier om een verhaal te vertellen”, zegt hij. “Vaak is dat tv.” Robbins houdt altijd al van ellenlange films. “Tien uur lang, van die epische verhalen.” Dat oude genre is volgens hem weer opengegooid:

“We maken allemaal in stukjes opgehakte films van tien, twaalf uur. Dat is opwindend, juist voor ons als filmmakers.”