Verstappen wil maar één ding in zwaarste race van het jaar

De vonken schieten onder Verstappens Toro Rosso vandaan, op weg naar de achtste tijd op de voor hem onbekende straten van Singapore. Foto AFP / Roslan Rahman

In de cockpit stijgt het kwik tot rond de 60 graden en het nauwe circuit telt de meeste bochten van allemaal: de grand prix door de straten van Singapore vanmiddag wordt de zwaarste race van het jaar. Toch zette Max al lang geleden zijn zinnen op deze race.

Verstappen start straks vanaf een knappe achtste startpositie; belangrijk ook omdat inhalen op het stratencircuit lastig is. Zijn team Toro Rosso bracht speciaal voor dit weekend updates mee voor Max’ bolide want in Singapore móet het gebeuren. Als het niet hier is, waar dan nog wel?

Bekend is dat de Renault achterin de STR10 qua topsnelheid minderwaardig is. Op het stratencircuit in het kleinste land van Zuidoost-Azië komt het niet aan op hoge snelheden; wegligging en grip zijn veel crucialer. En dat zijn nou net de punten waarop de Toro Rosso prima ontworpen is. Verstappen maximaliseerde de karakteristiek van zijn wagen en kwalificeerde zich puik voor Felipe Massa en Romain Grosjean die doorgaans een betere auto hebben.

Twitter avatar Max33Verstappen Max Verstappen Very happy with P8 in #Quali! Good starting point to go for points tomorrow! #SingaporeGP #F1 http://t.co/PZkxXoMytm

De bijna 18-jarige is helder over zijn ambities vanmiddag:

“Punten scoren! Er zijn hier weinig lange rechte stukken, iets dat ons altijd goed uitkomt. Hopelijk kunnen we hier dezelfde snelheid aan de dag leggen als in Monaco eerder dit jaar. (…) Fysiek is deze baan zwaarder dan alle andere banen waarop ik gereden heb, ook zwaarder dan Maleisië.”

De race in Singapore duurt het langst van alle negentien grands prix op de kalender, terwijl het klimaat er voor zorgt dat de cockpit aanvoelt als een sauna. Verstappen verliest vanmiddag ongeveer zeven kilo aan zweet.

Het circuit rond Marina Bay, waar Singapore’s zakendistrict en toerisme samensmelten, is nauw als de straatjes van Monte-Carlo. Praktisch geen uitloopstroken - laat staan grindbakken - maar gewoon een betonnen muur als afstraffing van elk foutje. En dat 61 ronden lang, gedurende bijna twee uur met topsnelheden tot net boven de 300 km/u. Het wordt mentaal een uitputtingsslag.

  • De GP van Singapore is dan wel een avondrace, de temperatuur reikt nog steeds tot boven de 30 graden met een luchtvochtigheid van soms boven de 80 procent. Wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes):

    “Beeld je in dat je in een sauna zit met een brandwerende race-overall en helm aan en vervolgens rondjes rent en push-ups gaat doen.”

    Volgens Daniel Ricciardo (Red Bull) is het water in zijn drinkfles al zo warm als thee voordat de race daadwerkelijk begint.

  • ‘Gekkenwerk’ noemt Hamilton de bijna twee uur durende race in Singapore. Omdat het een stratencircuit is, is het hobbelig en wordt je constant door elkaar geschud in de cockpit. Verstappen reed deze grand prix nog nooit en het wordt afwachten of zijn jonge lichaam lang genoeg weerstand kan bieden tegen de mentale en lichamelijke uitputting.
  • Want mentaal wordt het loeizwaar. Geen enkele baan telt zoveel bochten als deze: 23. Nauwelijks tijd om te ontspannen, constant remmen en gas geven. Brembo, producent van Max’ remschijven, schat dat hij gedurende de 61 ronden vanmiddag in totaal 81.435 kg aan remkracht op zijn pedaal duwt.

Ja, de race van vanmiddag is de allerzwaarste van het jaar. En om het nog een tikje meer bizar te maken houden de coureurs het ritme van de Europese tijdzone aan. De race vandaag vindt plaats om 20.00 uur plaatselijke tijd. In Europees ritme blijven moet ervoor zorgen dat de coureurs rond die tijd nog de fitheid en scherpte hebben van een middagrace.

Pushing it to the limit in #Quali! Very satisfied with P8! #SingaporeGP #F1

Een foto die is geplaatst door Max Verstappen (@maxverstappen1) op

Voor de verandering geen Hamilton en Nico Rosberg op de eerste rij. Hun Mercedes aardt nog niet op het stratencircuit van Singapore. Met Sebastian Vettel (Ferrari) en Ricciardo op de eerste rij belooft het een vermakelijke race te worden.

De race is om 14.00u live (RTL Duitsland) en om 18.00u in ruime samenvatting (BBC1) te zien.

En dan verder nog…

  • Davis Cup: Nederland-Zwitserland doet er verrassend genoeg nog toe en het hoofdmenu mag er ook wel degelijk zijn. Onze bovenste beste zuiderburen hebben vandaag in Brussel uitzicht op de finale tegen Groot-Brittannië of Australië.
  • In de eredivisie wordt het vooral interessant om te zien wat het buitengewoon sterk gestarte Roda JC kan tegen Feyenoord, dat slechts 2 punten meer heeft. In Duitsland een mooie pot tussen Dortmund en Leverkusen terwijl Ronald Koeman en Louis van Gaal elkaar treffen in Southampton.
  • Het wereldkampioenschap rugby wordt dit jaar uitvoerig gecovered door RTL7 en vanmiddag opent titelverdediger Nieuw-Zeeland z’n toernooi tegen Argentinië.