Wonen in wijn

Harold Hamersma heeft de Chileense wijnreus Cristóbal Undurraga op bezoek.

Onlangs kwam Cristóbal Undurraga weer even bij mij langs. Het is niet ondenkbaar dat zijn achternaam u bekend voorkomt. Undurraga is al sinds jaar en dag een van de grote Chileense wijnmerken die Albert Heijn in het schap heeft staan. De laatste keer dat ik hem trof, was pal voordat het merk in 2006 werd verkocht. „Including the factory”, voegt hij er aan toe. Inclusief de fabriek, goed voor jaarlijks ruim een miljoen dozen van twaalf flessen.

„In dat grootschalige konden we ons steeds minder vinden”, vertelt hij terwijl hij proefflessen van zijn nieuwe domeinen op tafel zet. Want gestopt met wijn maken zijn de Undurraga’s niet. Integendeel. In Colchagua Valley begon hij samen met zijn neven wijndomein Terrapura. En met zijn vader, broers en zuster zette hij in hetzelfde gebied wijndomein Koyle op de kaart. „Mijn huis heb ik laten bouwen in de wijngaard. Om goede wijn te maken, moet je tussen je druiven wonen. A sense of place is onontbeerlijk. Tussen de ranken doorlopen. Naar de dieren, de insecten kijken. De wind voelen.”

Undurraga werkt op beide domeinen biologisch-dynamisch en is officieel Demeter gecertificeerd. Maar als ik zijn etiketten bestudeer, kom ik de daarbij behorende logo’s niet tegen. „Mijn doel is ook niet om biologisch-dynamische wijnen te maken, maar de best mogelijke”, vervolgt Undurraga. „Voor mij zijn die logootjes inmiddels te veel marketing geworden.”

Inmiddels zijn Terrapura en Koyle ontkurkt. Eerstgenoemde fungeert als zogenaamde instapserie en biedt vanaf 6,95 euro prima waar voor zijn geld. Met Koyle heeft Undurraga toch weer een plekje bij Albert Heijn weten te bemachtigen. Koop daar bijvoorbeeld Cabernet Sauvignon Gran Reserva 2012 ( 7,99 euro).

Voor Koyle Carmenère ‘Royale’ 2012 bent u echter op de wijnspeciaalzaak aangewezen. De Carmenère, Chili’s nationale druif, gedijt uitstekend in Colchagua Valley. En bij Koyle laat ’ie zich helemaal van z’n beste kant zien. Ik noteerde: „Tannineschaduw probeert cassis en bramen te imponeren. Cacao haalt de kou uit de lucht. Espressotonen klinken door. Karakteristieke Carmenère.” Eentje met een duidelijke sense of place kortom.

    • Harold Hamersma