Spotify wil het muzikale Facebook worden

Foto ANP

Wat de boer niet kent dat streamt hij niet. Volgens Spotify’s nieuwe ‘Found them First’-functie ben ik geen trendsetter. Er is maar één artiest die ik eerder op Spotify ontdekte dan de rest van de gebruikers. Liar, Liar van Chris Cab streamde ik op 10 januari 2014 voor de eerste keer. Daarna werd het een hit. Op de Schaal van Hip komt de meter dus niet verder dan 1.

Spotify wil met deze Found them First-wedstrijd twee vliegen in één klap slaan. Muziekdiensten leveren met name beginnende muzikanten (‘verborgen sieraden’ noemt Spotify ze) weinig geld op omdat veel luisteraars blijven plakken aan hun eigen smaak. Elke stream buiten de gebaande paden is toch weer een halve cent voor de armlastige artiest. Kassa!

Daarnaast stimuleert Spotify de competitie tussen gebruikers: kijk eens wat ik ontdekt heb. Dat sociale aspect is belangrijk. Spotify wil een muzikale Facebook worden, hét netwerk van muziekliefhebbers. Een eerdere samenwerking met Facebook was geen succes, juist omdat veel Spotify-gebruikers huiverig waren hun muzikale voorkeuren wereldkundig te maken. Het gaat niemand wat aan dat jij naar Boney M, BZN of Children of Bodom luistert. Tenzij je dat graag van de daken schreeuwt.

Spotify voerde onlangs nieuwe privacyvoorwaarden in. De muziekdienst vraagt toegang tot je foto’s, contacten, je locatie en de microfoon van je smartphone. Spotify beging de klassieke privacyblunder: onduidelijkheid. Na protesten tikte Spotify-topman Daniel Ek een excuusblog met de pakkende kop ‘Sorry’. Sorry voor de slordige uitleg, niet: sorry voor de ruimere privacyvoorwaarden.

Profiel pimpen

Spotify hoopt dat je je profiel gaat pimpen met een fotootje, en wil je locatie gebruiken om ‘meer persoonlijke’ muzieksuggesties te doen. Die microfoon is nodig om handsfree spraakcommando’s te kunnen geven. Niet om te horen wat je doet als de speakers zacht Sexual Healing van Marvin Gay fluisteren.

De data die Spotify verzamelt wordt – geanonimiseerd – doorgespeeld naar adverteerders. Het freemium-model (je kunt Spotify gratis gebruiken met advertenties tussendoor) werkt nog niet goed: driekwart van de 75 miljoen gebruikers krijgen advertenties en dat brengt minder dan 10 procent van de omzet op. Dat kan beter.

Adverteerders zijn dol op trendsetters: als jouw afspeellijsten hoog scoren op Spotify’s Schaal van Hip heb je vast net zo’n toonaangevende smaak als het gaat om kleding, nieuwe drankjes, gadgets, concerten of reizen. Als überhippe Spotify-gebruiker word je daar zelf niets beter van. Spotify wel. En hopelijk, uiteindelijk, al die verborgen sieraden ook.

    • Marc Hijink