Het geheime wapen van Apple: lief zijn voor oudere iPhones en iPads

iOS9, nieuw besturingssysteem van de iPhone, dwingt Google verder naar de achtergrond.

Wat zijn ze toch braaf, die iPhone-bezitters. Telkens als Apple een nieuwe update van het besturingssysteem beschikbaar stelt, klikt het gros van de gebruikers meteen op de OK-knop. Zo stond de vorige versie van iOS binnen een maand op de helft van alle Apple-apparaten, ondanks opstartproblemen. Zoveel gretigheid, daar kunnen Apples concurrenten alleen maar van dromen.

iOS 9 is sinds deze week te downloaden en zal vermoedelijk nog sneller geaccepteerd worden. Deze versie is niet alleen ontworpen om de verkoop van de zojuist geïntroduceerde iPhone 6S te stimuleren. Het is vooral een cadeautje voor huidige Apple-klanten: elke iPhone sinds 2013 (4S) en elke iPad sinds 2011 (iPad 2) is te updaten. Apple lokt ze met een uur extra gebruiksduur per dag, omdat iOS9 efficiënter met de accu omspringt.

Tot nu toe zijn ongeveer een miljard apparaten met iOS verkocht en Apple bepaalt zelf wie mag upgraden – het bedrijf maakt immers zowel hardware als software. Dat is een voordeel ten opzichte van het concurrerende Android-systeem van Google.

De Android-markt is gefragmenteerd omdat niet alleen Google, maar ook telefoonfabrikanten en mobiele aanbieders bepalen wanneer je je toestel kunt updaten. Dat zorgt voor vertraging. Volgens de laatste cijfers draait het merendeel van de Android-telefoons nog op versie 4.4, uit 2013.

Pc-gebruikers zijn trouwens nog veel trager met upgraden: meer dan de helft van alle computers draait nog op Windows 7, uit 2009.

Nieuwe groei

Van de 49 miljard dollar die Apple in het afgelopen kwartaal verdiende kwam 31 miljard uit de verkoop van iPhones, 4,5 miljard van iPads en 6 miljard van Mac-computers. Het is de vraag hoe lang de vraag naar iPhones blijft groeien. De spectaculaire cijfers zijn te danken aan China, maar ook daar wacht verzadiging van de markt.

Om de verkoop op langere termijn te ondersteunen bedacht Apple een soort leaseplan dat je normaal gesproken bij een telecombedrijf zou afsluiten. Je betaalt 32 dollar per maand, Apple schiet het aankoopbedrag voor, levert een verzekering en na een jaar kun je iPhone omwisselen voor een nieuw model. Het is niet zeker of deze constructie ook in Nederland komt.

Meer eigen diensten

Apples kwartaalomzet uit ‘diensten’ (software) is met 5 miljard dollar nog relatief klein. Maar door een grote, homogene groep iOS-gebruikers te kweken, vergroot Apple de afzetmarkt van eigen diensten als Apple Music, Apple Pay en Apple News.

Apple gebruikt de slagkracht van iOS ook om concurrent Google het leven zuur te maken. In iOS9 kun je met een paar klikken een advertentiefilter aan Apples webbrowser Safari toevoegen. Het voordeel voor gebruikers: webpagina’s laden sneller en je verbruikt minder data.

Safari is marktleider op het mobiele web, zelfs al zijn er veel meer Android-telefoons in omloop. Voor uitgevers en websites die op gratis advertenties draaien (met name geleverd via Googles advertentiesystemen) zijn de filters een groot probleem. Advertenties die niet bekeken worden, leveren geen geld op. Door reguliere websites minder aantrekkelijk te maken voor advertenties komt de weg vrij voor iAds, het advertentiesysteem dat Apple voor iOS ontwikkelde.

Er is nog een manier waarop Apple Google dwarsboomt in iOS9. Google is nog wel de standaard zoekmachine in Safari, maar buiten de browser werkt Apple samen met Bing van Microsoft. Door Siri, de praatgrage persoonlijke assistent op iPhones en iPads, te laten zoeken in apps, mail en je contactenlijst, wil Apple de zoektocht van gebruikers nog verder losweken van het gewone web. En dus van Google.