Ten onder aan het eigen succes: maker blokkeert zijn adblocker

Apple's Vice-president Marketing Phil Schiller tijdens de presentatie van de nieuwste versie van het besturingssysteem iOS. Foto AFP/Stephan Lam

Liefst 36 uur lang stond zijn app Peace, een adblocker, bovenaan de downloadlijst van de Amerikaanse App Store. Toen verwijderde maker Marco Arment zijn eigen succesverhaal. De reden: “it just doesn’t feel good”.

Zijn adblocker, 2,99 dollar per download, was bestemd voor het nieuwe versie van besturingssysteem iOS van Apple. Dergelijke apps, die reclames blokkeren en zo websites sneller laden, waren pas sinds donderdag toegestaan, en blijkbaar was er behoefte aan. Concurrent Purify staat sindsdien vijfde in de downloadlijst.

Maar voor Arment zat er een keerzijde aan zijn succes. In een blog op zijn website schrijft hij dat de oorlog met reclame kent ook onschuldige slachtoffers kent:

“Ad-blocking is a kind of war — a first-world, low-stakes, both-sides-are-fortunate-to-have-this-kind-of-problem war, but a war nonetheless, with damage hitting both sides. [...] Even though I’m “winning”, I’ve enjoyed none of it. That’s why I’m withdrawing from the market.”

Twitter avatar marcoarment Marco Arment I’ve pulled Peace from the App Store. Why: http://t.co/ir8FMr1qEO

Compromisloos

Het probleem, in Arment’s ogen, is dat zijn app compromisloos is. Peace blokkeert reclame, maar dan ook alle reclame. Daardoor lopen adverteerders, maar ook sites die afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten, inkomsten mis. Volgens Arment zitten daar ook mensen tussen die dat niet verdienen.

“Ad blockers come with an important asterisk: while they do benefit a ton of people in major ways, they also hurt some, including many who don’t deserve the hit. [...] Peace required that all ads be treated the same — all-or-nothing enforcement for decisions that aren’t black and white. This approach is too blunt.”

Adblockers zijn een groot probleem voor internetadverteerders. Steeds meer mensen gebruiken er een. In Nederland wordt dat aantal geschat op 13,9 procent van alle internetgebruikers. Een onderzoek dat werd gepubliceerd in The New York Times becijferde dat er zo wereldwijd jaarlijks 22 miljard dollar (19,4 miljard euro) aan inkomsten wordt misgelopen.

Drankje doen met maker Flappy Bird

Het leidde tot groot protest op sociale media. Arment biedt in zijn blog excuses aan. “Adblockers zijn nog steeds nodig”, schrijft hij, maar niet in een simpele vorm zoals Peace dat was. Hij moedigt mensen aan de app te verwijderen van hun telefoon en geld terug te vragen. Ook raad hij concurrerende apps aan. De mensen die de app al hadden geïnstalleerd kunnen hem blijven gebruiken - ze krijgen alleen geen updates meer.

Twitter avatar marcoarment Marco Arment Here’s how to get a refund if you want it: http://t.co/eDTeaTxLWo (No hard feelings if you do. I even encourage it.)

Arment is niet de eerste succesvolle appontwikkelaar die zijn eigen werk verwijdert. Begin vorig jaar verdween het razend populaire spelletje Flappy Bird (50 miljoen downloads) opeens uit de downloadwinkels van Android en iOS. Ontwikkelaar Dong Nguyen werd ongemakkelijk van alle aandacht die het spel kreeg en voelde zich schuldig over het verslavende karakter van het spelletje. Arment bleek zijn klassiekers te kennen, en stelde voor eens een drankje te gaan doen met zijn collega.

Twitter avatar marcoarment Marco Arment I should buy @dongatory a drink sometime.




    • Sam de Voogt