Je kúnt helemaal niet multitasken

Beeld NRC Q

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: Ontspanningslessen voor gestreste ondernemers.

Wie: Yogatrainer en businesscoach Lisette Tol.

Wie zegt te kunnen multitasken, liegt, zegt Lisette Tol - businesscoach en yogatrainer. “Veel mensen dénken dat ze het kunnen, maar zijn eigenlijk veel minder productief en efficiënt dan wanneer ze zich op één taak zouden richten.” En dus niet op die twintig binnenkomende Whatsapp- en Facebookberichten terwijl ze aan het werk zijn.

Lisette leert ondernemers in- en uitademen #yoga #stress #ondernemers

Een foto die is geplaatst door Bo&Caro (@boencaro) op

Mailen kan later

“Mails kun je sowieso beter op één vast tijdstip op de dag beantwoorden.” En dan liever niet ’s morgens vroeg. Hoe verleidelijk ook. “Begin altijd met werk dat je écht moet doen, en beantwoord twee uur later pas je mail.” Eén van de tips die Tol geeft aan haar klasje gestreste ondernemers.

Tol leert ze ook ademen. Met een hand op haar borst: “We ademen vaak vanuit hierboven. Terwijl de buikademhaling veel meer ontspannen is.” Ze ademt een paar keer snel in en uit. “Die borstademhaling gebruik je als je moet vluchten, of vechten. Wanneer je dat gedurende de dag blijft doen, krijg je een ontzettend gestrest gevoel.” Tol neemt zelf tien keer per dag een adempauze: een paar keer diep in- en uitademen. Of ze zet een kop koffie. Doet wonderen.

Wandelen tussendoor helpt

Net als een wandelingetje tussendoor. “Dat is hartstikke goed voor de creativiteit. Tien minuten zijn al genoeg. En je kunt altijd wel ergens een parkje vinden.”

Maar wat écht helpt tegen dat gestreste gevoel: minder werken. Aha. “En daar heb je die focus weer bij nodig. Veel ondernemers doen van alles tegelijk, ook binnen hun bedrijf. Bieden ze bijvoorbeeld tien verschillende workshops aan. Kost veel te veel tijd en energie. Ze kunnen beter één onderdeel uitkiezen om daar vervolgens heel goed in te worden.”

Zo bereik je de expertstatus op jouw vakgebied, aldus Tol. “En voor de diensten van een expert willen de klanten best goed betalen. Zo heb je er dus meteen minder nodig. En hoef je je minder met allerlei randzaken bezig te houden.” Scheelt een boel stress. Hoef je alleen af en toe nog maar een beetje adem te halen.

    • Bo van Houwelingen & Caroline van Keeken