Drie Dwaze Dagen worden afgeschaft: niet ‘premium’ genoeg

De Bijenkorf stopt met de Drie Dwaze Dagen. Het warenhuis probeert zich al jaren te positioneren in een luxer marktsegment en zegt dat stunten met prijzen daar niet bij past.

Shoppers dringen bij de ingang om zich als eerste op koopjes te storten. Foto ANP / Robin van Lonkhuijsen

De Bijenkorf stopt volgend jaar met de Drie Dwaze Dagen. Het warenhuis probeert zich al enige tijd te positioneren in een luxer marktsegment en zegt dat stunten met prijzen daar niet bij past, zo is bekendgemaakt in een statement.

De Drie Dwaze Dagen worden dit jaar voor de 32e keer georganiseerd en trokken online en in de winkels zo’n twee miljoen bezoekers. Een uitverkoop is het nooit geweest, benadrukt de Bijenkorf, want de artikelen werden speciaal voor het evenement ingekocht. De sales in het voorjaar en rond de jaarwisseling blijven wel bestaan, maar zullen een stuk minder lang duren.

Premium experience strategie

Twee jaar geleden sloot de Bijenkorf al zijn filialen in Arnhem en Enschede, en voor komend jaar staat de sluiting van de filialen in Den Bosch, Breda en Groningen op de planning. Er blijven zeven winkels over, voornamelijk in de Randstad, die beter zouden passen bij de ‘premium experience strategie’ van het bedrijf. Die strategie zou voorzien in een behoefte aan meer merken, en “service en winkelbeleving van internationale allure”. De Bijenkorf heeft voor die allure een investering van 200 miljoen euro over.

Ook de klimmende Zwarte Pieten die jarenlang in de winkels hingen zijn opgeofferd voor een luxer imago. Zij worden goud geschilderd.

Wanneer de laatste Drie Dwaze Dagen worden gehouden is nog niet bekendgemaakt. Voorgaande edities waren begin oktober.

    • Bastiaan Nagtegaal