Dit schrijven andere media vandaag

Foto ANP

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere Nederlandse media vandaag?

Nog een laatste horde voor overname Ballast

Het is vrijwel zeker dat bouwbedrijf Ballast Nedam overgenomen wordt door het Turkse Renaissance Construction, meldt het FD. De ondernemingsraad en commissarissen van het bedrijf stemden hier gisteravond namelijk mee in. De laatste horde is de buitengewone algemene aandeelhoudersvergadering aan het eind van volgende maand.

De deal was niet zonder controverse. Begin september verlaagde Renaissance Construction het overnamebod voor Ballast drastisch; van 30 miljoen naar 5,8 miljoen euro. Maar het was een bedrag dat het noodlijdende Nederlandse bedrijf moeilijk kon weigeren. Ballast gaf toen aan dat het verwachtte een veel groter verlies te draaien, als gevolg van recente faillissementen van toeleveranciers en partners, waaronder Imtech.

Renaissance Construction heeft toegezegd een investering van 30 miljoen euro te doen in Ballast. Daarnaast krijgt de nieuwe aankoop een kapitaalinjectie van 17,6 miljoen. Het Turkse bedrijf mikt erop om 100 procent van de aandelen van de Nederlandse branchegenoot in handen te krijgen.

Looking Good McDonald’s!

Dyanne Beekman geeft het Amerikaanse personeel van McDonald’s eindelijk een goede make-over. De Volkskrant meldt dat haar Beekman Group ook de bedrijfskleding van de fastfoodketen in het thuisland gaat ontwerpen. Ze deed dat al voor Europese vestigingen:

Fashionondernemer en imagostylist Beekman werd bekend bij het Nederlandse publiek door televisieprogramma’s als Looking Good. Maar met haar eigen bedrijf kleedde zij ook al werknemers van Roompot Vakantieparken en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Volgens Beekman komen deze bedrijven bij haar uit omdat haar couture modern is. Beekman:

“Ons grote voordeel is dat we altijd met de tijd mee willen gaan. In veel bedrijven kiest de top de kleding - de topdownbenadering. Wij gaan altijd naar de mensen op de werkvloer zelf en vragen wat zij lekker vinden zitten en er leuk uit vinden zien. Doorslaggevend is of de kleding die ze op het werk aanhebben ook privé willen dragen.”

Het is een grote opdracht voor Beekman. In de VS heeft McDonald’s zo’n 13.500 vestigingen. Er zit wel een addertje onder het gras, schrijft de Volkskrant. De franchisehouders mogen kiezen of ze de kleding van Beekman willen gebruiken of die van de twee Amerikaanse bedrijven die doorgaans de bedrijfskleding verzorgen.

Nooit meer dwaas bij de Bijenkorf

De Black Friday van Nederland, de Drie Dwaze Dagen, houdt op met bestaan. Volgens de Bijenkorf past de uitverkoop niet meer bij het exclusieve luxe imago van het bedrijf, meldt RTL Nieuws.

Hiermee komt een einde aan een jaarlijkse traditie die in 1984 begon bij het warenhuis. Tijdens de Drie Dwaze Dagen kregen consumenten grote kortingen op luxe producten. Dat leverde de Bijenkorf jaarlijks een topdrukte op. Die lange rijen bij de winkels zullen dus uit de winkelstraat verdwijnen. Al zal waarschijnlijk dit jaar het koopfestijn nog een keer gevierd worden.