Vliegpassagiers krijgen schadevergoeding, zelfs bij onvoorziene technische problemen

Drukte in de vertrekhal van Schiphol door vertragingen die het gevolg zijn van noodweer. Foto ANP / Remko de Waal

Passagiers hebben recht op een schadevergoeding bij een vertraagde of geannuleerde vlucht, zelfs als die het gevolg is van onvoorziene technische problemen. Dat heeft het Hof van Justitie van de EU vandaag besloten.

Twitter avatar EUCourtPress EU Court of Justice #ECJ confirms air passengers still entitled to compensation even when cancellation is caused by technical problems http://t.co/B0sMPtNgss

Als een vlucht wordt geannuleerd, moet de verantwoordelijke maatschappij een schadevergoeding van minimaal 250 en maximaal 600 euro betalen aan passagiers. Dat staat opgenomen in het Unierecht. De exacte hoogte van het bedrag hangt af van de vliegafstand.

Als technische problemen voortvloeien uit fabricagefouten die gevolg hebben voor de vliegveiligheid (“buitengewone omstandigheden”) hoeft het bedrijf niet altijd een compensatie uit te keren. Dat geldt ook als de vertraging het gevolg is van sabotage of terrorisme.

29 uur vertraging

De zaak werd aangespannen door Corina van der Lans. Zij moest in 2009 maar liefst 29 uur wachten op haar vlucht van Quito naar Amsterdam vanwege een vertraging. Ze eist 600 euro compensatie, maar KLM weigerde te betalen.

Naast Van der Lans zijn meer mensen gedupeerd. Het aantal vertragingen en annuleringen blijkt het afgelopen kwartaal in Nederland zelfs flink opgelopen. In het tweede kwartaal van 2014 waren er 1.278 annuleringen en vertragingen, in dezelfde periode in 2015 is dit toegenomen tot 1.591. Technische problemen zijn de meest voorkomende reden die luchtvaartmaatschappijen geven voor vertraging van vliegverkeer.

‘Uitspraak was verwacht’

EUClaim, dat passagiers bijstaat om compensatie te krijgen voor vertragingen, reageerde verheugd op de uitspraak. Een zegsvrouw verklaarde tegenover NRC:

“Wij zijn natuurlijk blij, maar we hadden deze uitkomst al wel verwacht. Luchtvaartmaatschappijen zoeken telkens naar creatieve manieren om vertraging aan buitengewone omstandigheden te wijten, terwijl onderhoud gewoon inherent is aan de bedrijfsvoering. Deze uitspraak toont aan dat ook vliegmaatschappijen zich gewoon aan de wet moeten houden.”

    • Casper van der Veen