Ja, Denen zijn hip maar ze kunnen níét toveren

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: De productlancering van Nuori, een Deense gezichtsverzorgingslijn in de winkel 290msq in Amsterdam
Wie: Ido de Voos van 290sqm en Jasmi Bonnén van Nuori

Hoe kan het toch dat wanneer je een hippe spulletjeswinkel binnenloopt zo ongeveer de helft van de producten uit Denemarken komt? Simpele shirtjes van gerecycled katoen, rugtassen met leren riempjes, brillen met hoornen monturen, gezeefdrukte opschrijfboekjes, houten telefoonhoesjes. Is het hip? Dan is het Deens.

Houdbaarheidsdatum

Ido de Voos verkoopt ook veel Deens spul, in 290sqm, zijn conceptstore in Amsterdam. Hij probeert de magie van de Denen te verklaren. “Ze hebben een sterk sense of design, hun spullen zien er gewoon aantrekkelijk uit, rustig en clean.” Af en toe reist hij naar Denemarken. “De mentaliteit is daar anders dan in Nederland. Mensen durven aparte dingen te ondernemen terwijl ik hier regelmatig te horen krijg waarom ik in godsnaam winkel run in een kelder onder de Zeeman. Ze begrijpen niet dat ik anders wil zijn.”

Volgens de Deense ondernemer Jasmi Bonnén moet je ook wel bijzonder durven te zijn. “Denemarken is zo’n klein land, je afzetmarkt is nooit groot genoeg. Daarom moet je vanaf het begin internationaal georiënteerd zijn en dus moet je opvallen.”

Jasmi Bonnén ziet er zelf in elk geval Deens goed uit.

Een foto die is geplaatst door Bo&Caro (@boencaro) op

Wondermiddel

Dat is Bonnén zelf in elk geval gelukt met haar gezichtsverzorgingslijn Nuori, die vanaf vandaag bij 290sqm te koop is. Het is de enige commerciële crème die een beperkte houdbaarheidsdatum heeft omdat er alleen maar natuurlijke ingrediënten inzitten die na zes maanden bedorven zijn. Er is dus een aanzienlijke kans dat de dure creme weggegooid moet worden voor hij verkocht is. Niet héél aantrekkelijk voor een retailer.

Toch is de Nuori inmiddels besteld door de toonaangevende winkels als Colette in Parijs en Wallpaper in Londen. “Wij zijn door hen benaderd”, glimlacht Bonnén. “Normaal gesproken krijg je bij dat soort zaken niet eens de kans om tijdens een gesprek je waar aan te prijzen. Iemand moet dus een goed woordje voor me hebben gedaan.”

Ook De Voos durft het risico met het bederfelijke spul wel te nemen. Hij heeft zojuist nog een paar producten verkocht. Aan een man nota bene. “Het enige dat ik hoefde te zeggen was: ‘Je moet echt eens wat op je gezicht smeren, het ziet er niet uit.’”

Rest er nog één vraag: wérkt het ook? ”Ehm…”, Bonnén moet even nadenken. “Kijk. Het blijft uiteindelijk gewoon crème die je op je gezicht smeert. Het is geen wondermiddel.”

Kijk aan, uiteindelijk kunnen zelfs de Denen niet toveren.

    • Bo van Houwelingen & Caroline van Keeken