Hoera, Mario is 30 jaar. Waarom is de Italiaanse loodgieter zo populair?

Foto Nintendo

Nintendo viert deze week de dertigste verjaardag van Mario. Tot de komst van de Wii is Super Mario Bros een hele tijd het best verkochte spel ter wereld geweest. Hoe kan het dat een mollige loodgieter die over buizen springt om een prinses van een aap te redden, zo populair is?

Drie redenen voor het succes:

1. Hij heeft geen persoonlijkheid

Mario is anders dan alle stereotype game-karakters. Hij is geen superheld, geen soldaat en ook geen tovenaar. Het ontbreken van karaktertrekken is uniek. Jeff Ryan, die een boek over het fenomeen Mario schreef, omschrijft het als volgt:

“Mario’s bland persona is part of his appeal: he’s a one-size-fits-all hero. He has the freedom to have no personality at all.”

Ook game-deskundige Niels ’t Hooft ziet dat karakterloze als een sterk punt van Mario. “Hij is de ‘everyman’ van de games. Mario heeft nauwelijks karakter. Niet dat je je daardoor nou zo ontzettend in hem kan verplaatsen. Hij is juist een soort lege huls waar Nintendo alle kanten mee op kan.”

2. Hij ziet er simpel uit

Volgens ’t Hooft is Mario in zijn dertigjarige bestaan niet erg veranderd. “Hij heeft nooit veel om het lijf gehad en nu nog steeds niet. Ik vind hem eigenlijk ook helemaal niet aantrekkelijk. Het zijn de games waarin hij optreedt die hem karakter geven. Al doet zijn ontwerp functioneel gezien wel wat het moet doen: die rode pet maakt meteen duidelijk waar je je ogen moet focussen.”

Ryan denkt dat mensen meer hebben met een simpel karakter dan een zeer gedetailleerd personage:

“We feel more with Mario than with a more realistically proportioned hero like Master Chief (from Halo) or Lara Croft (from Tomb Raider).”

Hoeveel weet jij van Mario. Test hier je kennis:

3. Het verhaal is altijd hetzelfde

Mario zit in een soort vicieuze cirkel waarbij hij steeds de prinses van de slechterik moet redden. Lukt dit niet, dan zijn er geen consequenties. De enige consequenties in het spel zitten ‘m in het maken van fouten. Ryan:

“His frustration at missing a jump is our own, his joy in grabbing a coin is ours as well.”

Ondanks het grote succes van Mario gaat het niet heel goed met Nintendo.

Dit zou onder andere komen doordat er steeds meer gespeeld wordt op smartphones en door een teleurstellende verkoop van Nintendo’s Wii U. Nintendo wilde eerst niks weten van smartphonegames maar is nu toch om.

    • Maike van Leeuwen