Hoe werkt dat disliken straks?

Het komt er toch van: een ‘vind ik niet leuk’-knop op Facebook. Het bedrijf zal wel willen voorkomen dat de toon negatief wordt.

De like-knop van Facebook doet soms denken aan een aflevering van cult-tekenfilmserie Dexter’s Lab. Het hoogbegaafde jongetje Dexter bouwt een machine om in zijn slaap Franse woorden te leren. Maar het gaat fout en ’s ochtends kan hij nog maar één ding zeggen: omelette du fromage. Die dag belandt hij in allerlei situaties waarbij ‘omelette du fromage’ toevallig het enige juiste is om te zeggen. Hij wordt wereldberoemd met die ene term.

Zo verging het Facebook ook. Het sociale medium was een plek waar ‘like’ het enige was wat je hoefde te zeggen, omdat het altijd paste. Foto van het strand? Like. Grappig filmpje? Like. Verloofd? Like. Het werd met afstand de populairste handeling op het sociale medium, dat sinds de introductie ervan, in februari 2009, van 170 miljoen naar 1,5 miljard actieve gebruikers groeide.

Maar die 1,5 miljard delen steeds meer dingen die niet leuk zijn. Facebook is nu een site waarop ook grote nieuwsgebeurtenissen worden besproken of waar de dood van een familielid wordt medegedeeld. Dan heb je er niets aan als je alleen maar ‘omelette du fromage’ kunt zeggen.

De ‘like’ heeft jarenlang alles gereduceerd tot een uiterst simpele, maar daardoor niet altijd even subtiele communicatie. Oprichter Mark Zuckerberg zei dinsdag tijdens een vraag-en-antwoordsessie dat hij een antwoord heeft op de aanhoudende lobby van gebruikers voor een ‘dislike’-knop. Hij gaf toe dat ‘liken’ in veel gevallen ongepast is, omdat immers „niet elke gebeurtenis een leuke gebeurtenis is”, en dat er veel berichten zijn waarbij mensen vooral willen laten weten dat ze meeleven. „Het is verrassend ingewikkeld om een interactie te bedenken die zoiets simpels doet”, zei hij. „Maar we hebben een idee dat we binnenkort kunnen testen, en afhankelijk van hoe dat gaat breder kunnen uitrollen.” Facebook kennende zal eerst een heel klein percentage de knop te zien krijgen, waarna de werking ervan verder wordt bijgeschaafd totdat het goed genoeg werkt om aan een grotere groep te tonen.

Het moet wel gezellig blijven

Wordt het een ‘vind ik niet leuk’-knop? Een duimpje omlaag, een middelvinger? Nee. Facebook zal er alles aan doen om een vriendelijke, positieve sfeer te behouden.

Wat dan wel? Daar liet Zuckerberg nog weinig over los, maar tussen de regels door was er al veel uit op te maken. Facebook wil de sfeer van een verjaardagsfeestje, waar je onder bekenden bent. Daar zul je er niet met gestrekt been ingaan als je iets hoort waar je het niet mee eens bent. Maar er moet wel iets te zeggen zijn als iemands kat is weggelopen of als die kleine moeite heeft om mee te komen op school.

De nieuwe knop zal waarschijnlijk in dat rijtje passen, en iets betekenen als ‘ik voel met je mee’. Een positieve emotie, niet per se iets ‘leuks’.