Cashen met koksmutsen en klompen

Foto Proforto

Je kunt erheen voor je zorgjas, werkschoenen, een koksmuts of een vlamvertragende, antistatische overall. Webwinkel Proforto biedt sinds twee jaar alle soorten en maten werkkleding aan. Een niche? Dat valt te bezien, want volgens het bedrijf loopt 50 tot 60 procent van de beroepsbevolking in bedrijfskleding en heeft de Europese markt een omvang van grofweg tien miljard euro.

Vandaag maakt het jonge bedrijf een investering van een half miljoen euro bekend. Oprichters Jelle Gudden (27) en Rik Burgersdijk (26) kunnen dankzij de investering hun Europese groeiplannen doorzetten en nieuwe software-ontwikkelaars aannemen. Proforto heeft momenteel 25 werknemers in dienst.

Werkkleding  verkoopt de Nijmeegse webwinkel het meest, maar je kunt er ook terecht voor bouwmaterialen en gereedschap. “De markt waarin wij ons begeven zit voornamelijk nog offline”, vertel oprichter Jelle Gudden. “Mensen kopen hun werkkleding in bouwmarkten, of bestellen het bij leveranciers op grote bedrijventerreinen. Terwijl klanten behoefte hebben aan een online-aanpak: een ruime keus en pijlsnelle bezorging. Dat kennen ze van grote webshops, maar er was nog geen Zalando voor werkkleding.”

 

Foto Proforto

Proforto-oprichters Jelle Gudden (r) en Rik Burgersdijk (l). Foto Hans-Peter van Velthoven

Drie miljoen in twee jaar

Gudden en Burgersdijk richtten het bedrijf in 2013 op na een studie aan de Business School in Nijmegen. In hun studententijd experimenteerden ze al met een aantal webshops in onder andere nachthemden en kussens. “Ons grote succes was een order van Google om kussens te bedrukken, helaas hebben we er geen cent mee verdiend.” Met Proforto begonnen ze na hun studie aan het echte werk. Nu, in twee jaar tijd, heeft de webwinkel drie miljoen euro omgezet en verkoopt het werkkleding aan zzp’ers, bedrijven als IKEA, ANWB, PostNL, Fed-Ex, KPN en veel grote ziekenhuizen.

Proforto heeft zelf geen voorraad of fysieke winkels, maar wel slimme software. Die maakt het mogelijk dat 200.000 verschillende producten vanuit tientallen toeleveranciers binnen een dag bij de klant geleverd kunnen worden. “We gaan heel ver in het beheersen en meten van het leveringsproces. Tot de magazijnmedewerkers aan toe: die belonen we als de levering op tijd is.” Amazon en Zalando zijn grote voorbeelden voor de jonge ondernemers.

Beste startende webwinkel

De winkel voor werkkleding en bouwmaterialen werd onlangs door de jury van de Thuiswinkel Awards uitgeroepen tot de beste startende webwinkel van Nederland. De site maakte ‘een onwaarschijnlijke maar geniale en tevens succesvolle switch van zwembroeken naar werkkleding’, aldus de jury.

De komende jaren zet het bedrijf in op het veroveren van de vijftien belangrijkste markten in Europa. Naast landen als Duitsland, Italië en het Verenigd Koninkrijk richt het bedrijf zich in het bijzonder op opkomende e-commerce markten als Polen, Scandinavië en Turkije.

Dit zijn de bestsellers uit het assortiment:

    • Reinier Kist