Bierreus wil nog meer kopen

De grootste bierbrouwer ter wereld, AB InBev, aast op de nummer twee, SABMiller. Dit is een kans voor Heineken, de nummer drie, én een gevaar.

(Creative Commons/)Flickr

Hoewel het nieuws gisteren dat Anheuser-Busch InBev een bod op SABMiller voorbereidt als een schok kwam, waren er voortekenen.

Zo zei AB InBev, de grootste bierbrouwer ter wereld, lange tijd wel dat het geloofde in autonome groei. Maar de groei bij AB InBev valt de laatste tijd tegen – net als de winst. En SABMiller, de op één na grootste brouwer ter wereld, probeerde onlangs Heineken over te nemen, (onder meer) om zich te beschermen tegen de kooplust van AB InBev.

Er ligt nog geen bod. Maar dat komt er vermoedelijk wel. Beide brouwers hebben de interesse van AB InBev in SABMiller gisteren bevestigd. En AB InBev (bekend van Jupiler, Corona, Dommelsch, Stella Artois en Budweiser) heeft ook goede redenen om hoog in te zetten. De bierbrouwer werd zo groot door overnames, en heeft ervaring met het integreren van aangekochte bedrijven en kostenbesparing in de vingers.

SABMiller (eigenaar van onder andere Grolsch en Peroni) biedt AB InBev bovendien toegang tot de groeiende markt in Afrika en bepaalde landen in Azië en Zuid-Amerika, zoals Australië en India, Colombia en Ecuador. En de rentes zijn momenteel laag. Dat maakt financiering makkelijker. Er wordt gespeculeerd over een bod van meer dan 100 miljard dollar (88 miljard euro), zij het waarschijnlijk niet geheel in contanten.

Hindernissen

Maar er zijn ook hindernissen. SABMiller kan het bod als vijandig beschouwen, en dwars gaan liggen. En mededingingsautoriteiten kunnen moeilijk doen. Met name in China, waar de brouwers samen 40 procent van de markt hebben, en in de Verenigde Staten, waar ze samen ongeveer driekwart van de markt bedienen.

Bij een fusie of overname zullen ze hier onderdelen moeten afstoten. In de VS zou SABMiller bijvoorbeeld zijn meerderheidsaandeel in de joint venture MillerCoors kunnen verkopen. Ofwel aan de Canadese minderheidsaandeelhouder Molson Coors, of aan een derde partij.

Voor Heineken, wereldwijd de nummer drie, zou dat afstoten overnamekansen bieden. Heineken heeft nu nog geen 5 procent marktaandeel in de VS. Het aandeel van SABMiller overnemen zou een heel nieuw avontuur betekenen voor de Nederlandse brouwer, die zich de laatste jaren juist richt op de opkomende economieën.

Hoe dan ook zou het voor Heineken wel goed zijn als de sector meer consolideert, zegt Fernand de Boer, analist bij Petercam. „Dat is in het algemeen gunstig voor marktleiders. Daarbij gaat de algemene waardering van de sector omhoog.”

Robert Jan Vos, analist bij ABN Amro, ziet echter ook bedreigingen voor Heineken. „Heineken schuift straks misschien wereldwijd van de derde naar de tweede plaats. Maar als de nieuwe combinatie 30 procent van de wereldmarkt in handen heeft en Heineken nog steeds 10 procent, dan is nummer één straks drie keer zo groot als nummer twee. Feitelijk verandert er niks voor Heineken, maar de concurrentie wordt wel veel groter.”

Beleggers reageerden gisteren alvast enthousiast op de overnameplannen. Het aandeel van bieder AB InBev steeg met 6 procent. Dat van doelwit SABMiller met 20 procent. Dat van Heineken met 3 procent.

    • Leonie van Nierop