Renault vertrekt uit de F1 als motorleverancier

Max Verstappen in zijn Toro Rosso, met Renault-motor. Foto Srdjan Suki/EPA

De relatie met de afnemers was al sterk bekoeld, maar nu heeft Renault zelf maar besloten eind 2016 uit de Formule 1 te stappen als motorleverancier. Mogelijk brengt het Franse concern nog wel als constructeur een eigen Formule 1-team op het circuit (opnieuw met Lotus). „We hebben heel duidelijk gezegd: het is voorbij”, liet concernbaas Carlos Ghosn gisteren weten op de autobeurs van Frankfurt. En daarmee maakte hij een einde aan de stroom speculaties die bij elke Grand Prix weer door de paddock waarde.

Renault levert dit seizoen motoren aan Red Bull en Torro Rosso, het talententeam van de Oostenrijkse renstal waarvoor Max Verstappen rijdt. Vanaf het begin van het seizoen worden de vier bolides van de twee teams achtervolgd door technische problemen. Al bij zijn debuut in Melbourne viel Verstappen uit met een opgeblazen motor. De Red Bull-teams hebben tot dusver elk zes nieuwe motoren verbruikt, terwijl zij in een heel seizoen er maar vier mogen gebruiken. Dat leverde flinke gridstraffen op. Ook Max Verstappen moest enkele keren tien startplaatsen terug. Red Bull zou al dit jaar willen stoppen met Renault.

Renault heeft met de invoering van de nieuwe V-6 turbomotoren in 2014 de slag met de andere grote motorenbouwers verloren. Sinds begin vorig jaar is Mercedes heer en meester, met regerend wereldkampioen Lewis Hamilton en Nico Rosberg bij de meeste races op de eerste en tweede plaats. Alleen Ferrari (Sebastian Vettel) kan Mercedes op enige afstand nog bijhouden.

De Renault-motoren gaan mank aan betrouwbaarheid en vermogen, twee essentiële kwaliteiten in Formule 1. Ferrari is genoemd als nieuwe leverancier van in elk geval Red Bull nu Mercedes heeft laten weten niet nog eens een concurrent van een nieuwe motor te willen voorzien. Nu al rijden vier van de tien teams met een Mercedesmotor. Het geplaagde Renault was van 2010 tot en met 2013 nog bijzonder succesvol in de combinatie met Red Bull en werd met Sebastian Vettel vier keer achter elkaar wereldkampioen. Renault-topman Ghosn hekelde gisteren de huidige samenwerking met Red Bull. „Toen we WK-races wonnen, werd de naam van Renault nooit genoemd.”