Raak jij ook in paniek als je even je telefoon niet hebt?

Foto iStock

Heb jij nog geen smartphone? Soms is dat een gelukje. Je hebt in elk geval nauwelijks kans op het ontwikkelen van nomofobie: No Mobile Phobia. De angst om zonder je mobiele telefoon te komen zitten. Een moderne fobie, vooral ontstaan door het groeiende gebruik van smartphones.

Een groep Amerikaanse onderzoekers, die afgelopen maand een zelftest voor nomofobie heeft ontwikkeld, beschrijft vier dimensies van de angst: angst ontstaan omdat je niet kunt communiceren, omdat je de verbondenheid verliest, je geen toegang hebt tot informatie of alle gemakken moet opgeven. Psycholoog Debbie Been:

“Deze mensen krijgen echt een verhoogde hartslag, een paniekreactie, als ze de telefoon niet bij de hand hebben of als ie stuk gaat.”

Uit een Brits onderzoek van twee jaar geleden zou blijken dat ongeveer tweederde van de wereldbevolking lijdt aan nomofobie.

Hoe nomofoob ben jij? Doe de test. En wel eerlijk zijn, hè?

De angst is een teken dat je last heb van een telefoonverslaving. “Verslaafd zijn aan je telefoon is wel een sociaal geaccepteerde verslaving. Bovendien is iets pas echt een verslaving als je er negatieve gevolgen van merkt”, zegt psycholoog Robert Haringsma van het Instituut voor Positieve Psychologie. Heb je er last van? Been en Haringsma hebben we een aantal tips:

  • Het is eigenlijk heel simpel: leg je telefoon af en toe gewoon even weg. Ga bijvoorbeeld eens een kwartier wandelen zonder telefoon. En bouw dat later uit. Of nog heftiger: ga eens sporten zonder telefoon. Of zet ‘m bijvoorbeeld twee uur voordat je gaat slapen uit.
  • Gooi je smartphone niet helemaal uit het raam. Haringsma: “Het is net als met een eetverslaving: je kan niet helemaal stoppen, je moet wel blijven eten.” Voor je baan of je sociale leven is de telefoon toch wel erg handig.
  • Bedenk eens waar de behoefte van je verslaving vandaan komt of waarom je zo bang bent je telefoon kwijt te raken. Is datgene waar je zo bang van wordt echt wel zo eng?
  • Denk na over de gevolgen op lange termijn. Heb je last van slaapproblemen of kan je telefoongedrag zelfs leiden tot relatieproblemen? Been: “Dat kan de motivatie vergroten om te minderen.”
  • Maak haalbare afspraken met jezelf. Been: “Zet je telefoon bijvoorbeeld een week lang pas om 10 uur ‘s ochtends aan. Een afspraak als ‘ik ga ‘m deze week veel minder gebruiken’ is te vaag en gedoemd om te mislukken.”
  • En probeer het kijken op je telefoon te vervangen door iets positiefs. Haringsma: “Ga sporten, wat uitgebreider koken of gewoon eens geconcentreerd aan het werk.” Zal je baas ook blij mee zijn.
  • Een echte nomofoob (in de dop)? Dan loop je er dus ongeveer zo bij:

    Een echt afkickprogramma is er in Nederland - in tegenstelling tot de Verenigde Staten - nog niet. Tenminste, als we af mogen gaan op de reacties van verschillende afkickklinieken. Van “Nomofobie? Ik weet niet waar je die term vandaan haalt” tot “We hebben nog geen patiënten met deze klachten gehad, maar ik verwacht wel dat dit onderwerp steeds meer gaat spelen”. Je zult het dus toch echt zelf moeten doen.