ProRail komt half miljard tekort voor toekomstig spoorbeheer

De meerjarenbegroting van ProRail is niet op orde, blijkt uit onderzoek. Er moet nu al flink worden bezuinigd.

Spoorbeheerder ProRail heeft voor de jaren 2018-2028 een tekort van 475 miljoen euro voor beheer, onderhoud en vervanging van het spoor. De bezuinigingsmaatregelen die ProRail zal moeten invoeren, zullen waarschijnlijk gevolgen hebben voor treinreizigers. Zo zullen werkzaamheden meer overdag worden gepland omdat de arbeidskosten dan lager zijn.

Het tekort blijkt uit de begroting van het Infrastructuurfonds. Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu, PvdA) stuurde de Kamer gisteravond ook een extern onderzoek naar de kostenbeheersing van ProRail op lange termijn. In die stukken is geen sprake van een tekort, maar van ‘budgetspanning’.

De onderzoekers van PwC, LeighFisher en Horvat&Partners doen elf aanbevelingen voor bezuinigingen; ProRail moet de maatregelen uitwerken en begin 2016 aan Mansveld rapporteren. Zij maakt dan een keuze.

De onderzoekers waarschuwen voor budgettaire risico’s: de Betuweroute, vervanging van de Oosterdokbruggen in Amsterdam, toename van het spoorgebruik en uitgestelde vervangingen aan het spoor. Er is nu geen sprake van achterstallig onderhoud, maar ProRail moet wel anders gaan werken om dat te voorkomen.

ProRail krijgt jaarlijks ruim twee miljard euro van het ministerie. Daarnaast ontvangt ProRail gebruiksvergoedingen van de goederenvervoerders, dit jaar 344 miljoen euro.

De relatie tussen ProRail en ministerie staat onder druk doordat topman Pier Eringa vorige week in een interview zei dat het ministerie soms slecht nieuws onder de pet wil houden. Uiteindelijk trok Eringa die uitspraak in.

Ook met de goederenvervoerders heeft de spoorbeheerder een probleem. Overleg over een forse verhoging van de gebruiksvergoeding is sinds vrijdag opgeschort. De Nederlandse tarieven zijn hoger dan die in de buurlanden.