Hewlett-Packard zet opnieuw mes in personeelsbestand

Foto iStock

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Hewlett-Packard gaat tot wel dertigduizend medewerkers ontslaan om 2,7 miljard dollar te bezuinigen, schrijft Bloomberg. Dit alles in het kader van de naderende splitsing van het bedrijf. Vorig jaar kondigde het techbedrijf ook al aan om 55000 banen te schrappen.

In november moet HP gesplitst worden in twee aparte bedrijven: een print-en pc-bedrijf (HP Inc.) en een die zakelijke hardware en diensten verzorgt (Hewlett Packard Enterprise).

In een verklaring liet CEO Meg Whitman weten dat het ontslag van 10 procent van de huidige arbeidskrachten de nieuwe bedrijven competitief zal maken op de moeilijke Amerikaanse markt, meldt The Wall Street Journal. Naast de ontslagronde, bezuinigt HP ook 700 miljoen op het sluiten van kantoren. Whitman:

“These restructuring activities will enable a more competitive, sustainable cost structure for the new Hewlett Packard Enterprise. We’ve done a significant amount of work over the past few years to take costs out and simplify processes, and these final actions will eliminate the need for any future corporate restructuring.”

Silicon Valley-elite moet weer met de gewone bus forenzen

Het doek is dan eindelijk gevallen voor Leap. De luxe busservice gericht op de technologische elite van San Francisco is failliet, meldt Business Insider. Nu moeten oprichters van startups weer met het klootjesvolk meereizen.

In mei was al duidelijk dat Leap in de problemen zat. Toen moest het tijdelijk de activiteiten staken onder druk van de autoriteiten van San Francisco. Zogenaamd vanwege ‘administratieve redenen’. Dat is nooit meer goed gekomen. Sinds juni zette Leap stilletjes een aantal bussen in de verkoop. En nu zijn er nog maar twee over die geveild worden. Het minimale bod? Vijf dollar.

Volgens de San Francisco Examiner vroeg Leap eigenlijk al in juli faillissement aan, maar bleef dat vanwege de komkommertijd ongemerkt.

Tijdens zijn bestaan was Leap een controversiële startup. Grote investeerders zoals Andreessen Horowitz telden veel geld neer voor het concept van een luxe bus in San Francisco, die duurder was dan het normale openbaar vervoer. Maar de dienst legde ook pijnlijk de ongelijkheid bloot tussen de verschillende inwoners in San Francisco.

Eindelijk buigt Facebook voor de omgekeerde duim

De tirannie van positiviteit is eindelijk voorbij, kopt Quartz. Facebook krijgt een ‘dislike’-knop. Het sociale netwerk gaat door de knieën voor gebruikers die ook willen aangeven dat ze iets echt niet leuk vinden. Oprichter Mark Zuckerberg maakte gisteren tijdens een bijeenkomst het grote nieuws bekend:

“I think people have asked about the dislike button for many years. Today is a special day because today is the day I can say we’re working on it and shipping it.”

Vorig jaar sprak Zuckerberg al over het implementeren van alternatieven op de bekende ‘like’-knop, schrijft re/code. De CEO liet toen weten dat er veel werk in het ontwikkelen zat van een tegenhanger van de bestaande, veel sympathiekere knop. Volgens Zuckerberg moet Facebook voorzichtig omgaan met ‘negativiteit’. Een teveel daaraan zou “niet goed voor de wereld” zijn. En ook niet voor de lucratieve advertentie-inkomsten. Bedrijven betalen niet om en plein public neergesabeld te worden door gebruikers.

Gisteren sprak Zuckerberg dezelfde zorgen weer uit. Hij wil namelijk niet dat Facebook gaat lijken op het populaire platform Reddit, waar gebruikers de plaatsing van berichten op de site beinvloeden door er voor- of tegen te stemmen. Terecht misschien gezien de recente problemen bij Reddit, merkt The Verge op. De nieuwe ‘dislike’-knop moet empathie uitdrukken, net als de ‘like’-knop. Zuckerberg:

That doesn’t seem like the kind of community that we want to create: You don’t want to go through the process of sharing some moment that was important to you in your day and have someone ‘downvote’ it. What they really want is the ability to express empathy. Not every moment is a good moment.”

Maar is Facebook niet veel te laat met het introduceren van deze functie? Sinds de komst van de ‘like’-button in 2009 vragen gebruikers hier al om.

    • Hans Klis