Straks ook: vind-ik-niet-leuk-knop

Al wordt er per dag meer dan 4,5 miljard keer op Facebooks Like-knop (vind ik leuk) gedrukt, het leven bestaat niet alleen uit leuke momenten. Vandaar dat Facebook een ‘dislike’-knop bouwt waarmee gebruikers kunnen zeggen dat iets juist niet leuk is.

Een duimpje omhoog om medeleven te betuigen bij een bericht over een overleden familielid blijft een van de tekortkomingen van het grootste sociale netwerk ter wereld (1,5 miljard gebruikers).

Gisteren maakte oprichter Mark Zuckerberg bekend dat zijn bedrijf binnenkort de optie presenteert om empathie te betuigen. „Het bleek onverwacht ingewikkeld zo’n simpele functie te creëren”, aldus Zuckerberg, „We willen geen forum zijn waarin je berichten naar beneden of boven kunt stemmen.”

Het zou gaan om een uitroep als ‘Interessant’ en ‘Wat erg’. Welk symbool daarbij komt, als alternatief voor de blauwe duim omhoog, is nog niet bekend.

Facebook, actief sinds 2004, loopt over van vrolijke babyfoto’s, kattenvideo’s en geregisseerde selfies. In de loop der jaren groeide het uit tot een platform om actie te voeren en ook slecht nieuws te delen met de buitenwereld.

De Like-knop werd in 2009 geïntroduceerd. Facebook kocht toen concurrent FriendFeed, een sociaal netwerk dat in 2007 al een ‘Like’-knop had. (NRC)