Knight op Cups: een veredelde shampooreclame

Er is geen filmmaker wiens handschrift zo uit duizenden te herkennen is. De introverte zwevende camera in soft focus en slowmotion die om zijn personages dwarrelt en in één beweging van uiterst subjectief naar hemelse objectiviteit kan stijgen: dat is Terrence Malick ten voeten uit. En hoe het individu in die kosmische orde staat is daarnaast ook het thema van alle films van de enigmatische als filosoof opgeleide regisseur. Sinds zijn ‘terugkeer’ met The Thin Red Line (1998) staan de Hollywoodsterren in de rij. Niemand laat ze er zo mooi en dromerig uitzien, en dat hun dialogen later worden vervangen door voice-overs nemen ze voor lief.

Malick lijkt dat door te hebben, en voltooit nu in rapper tempo dan ooit de ene na de andere film. Knight of Cups is een moderne pelgrimssage, gestructureerd volgens tarotkaarten, en weerspiegelt in het gunstigste geval Malicks reflecties op Hollywood. Christian Bale is gecast als scenarioschrijver met writer’s block, vervallen tot een leven van ontheemde oppervlakkigheden (seks! feestjes!) die voor betekenisvol moeten doorgaan. Het is echter pure kunstkitsch, want elk shot is alleen esthetisch gemotiveerd. Deze sentimentele mooifilmerij is een shampooreclame die moet maskeren dat Malick te oud is voor midlifecrisisfantasieën over vrouwen met wapperende haren.