Hoe krijg je mensen aan het fietsen? Met een community-gevoel

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: De Social Media Week in Rotterdam
Wie: Social media adviseurs Otto Thors en mensenmobilisator Rinske Brand

De bezoekers van de Social Media Week in Rotterdam kunnen worden ingedeeld in twee categorieën: de mensen die zich bejaard voelen omdat ze ‘niet echt’ op Twitter zitten en thuis nog wel eens iets doen op een pc én de mensen die daarom moeten gniffelen en driftig mee knikken als het tijdens de presentaties gaat over mobile diversion, web user convertability en magnetic platforms.

De gemeente op Facebook

Otto Thors hoort waarschijnlijk bij de laatste categorie. Hij is niet voor niets adviseur en trainer op het gebied van social media, en geeft een lezing over het gebruik daarvan door overheden. Volgens hem zouden bijvoorbeeld gemeenten veel meer gebruik moeten maken van de data die er over burgers bekend is.

“Waarom krijgt een heel postcodegebied een brief in de bus met als aanhef ‘geachte bewoner’, alsof ze niet weten wie je bent!”

Bovendien is een brief natuurlijk hopeloos ouderwets.

“Veel gemeentes willen participatie onder de bewoners tot stand brengen en huren daarvoor een buurtzaaltje waar ze slappe koffie serveren in de hoop dat er iemand komt opdagen”, zegt Thors hoofdschuddend. “Zo werkt het allang niet meer. Buren organiseren zich veel makkelijker online.” Als de overheid iets voor elkaar wil krijgen moeten ze dus op Facebook, moeten ze video’s gaan maken en moeten ze gericht gaan adverteren.

Otto Thors en Rinske Brand

Een foto die is geplaatst door Bo&Caro (@boencaro) op

Rotterdammers boeien

Zo wil de gemeente Rotterdam dat er meer gefietst wordt in de stad. Voor die missie hebben ze het communicatiebureau BRAND ingeschakeld. Oprichter Rinske Brand legt uit hoe ze de Rotterdammers gaat mobiliseren. Eerst gaat ze de boel ‘binden’, er moet een community-gevoel gecreëerd worden met een vlotte website waarvoor ook best geadverteerd mag worden op Facebook.

Vervolgens moet de community geboeid worden, bijvoorbeeld door interviewtjes te plaatsen met fietsers waarin verschillende groepen in de stad zich moeten herkennen. “We hebben verschillende fietstypes bedacht”, vertelt Brand.

“Er zijn de ware fietsfanaten, de moeders met bakfietsen, de woon-werkfietsers en de gelegenheidsfietsers.”

Dus staat er op de website een aardig stukje over Manon, de geijkte bakfietsmoeder, die vrolijk uit de doeken doet hoe heerlijk praktisch het is om met de bakfiets de stad door te trappen.

Tenslotte moeten de gebonden en geboeide burgers geactiveerd worden. Daarvoor heeft Brand de prikkelende slogan ‘Denk mee, doe mee’ bedacht.

“Je moet dingen aan mensen vragen, een stip op de horizon zetten waar ze naar toe kunnen werken.”

Want het is natuurlijk de bedoeling dat de Rotterdammers daadwerkelijk op de fiets stappen. Moeten ze toch nog achter hun computer vandaan.

    • Bo van Houwelingen & Caroline van Keeken