SpaceX bereikt mijlpaal van Uber-achtige proporties

Foto AFP

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

SpaceX bereikte gisteren een gigantische mijlpaal, schrijft Techcrunch. Het bedrijf van Elon Musk maakte in een persbericht bekend dat het nieuwe klanten getekend heeft en het momenteel in totaal 7 miljard dollar aan opdrachten heeft uitstaan:

SpaceX announced two new orders for Falcon 9 and Falcon Heavy launch vehicles. The contracts include launch of a communications satellite for HISPASAT on a Falcon 9 and launch of the Saudi Arabian Arabsat 6A communications satellite on a Falcon Heavy.

Ter vergelijking, Uber heeft tot nu toe in zijn bestaan 8,2 miljard dollar opgehaald. Volgens Techcrunch komt de geschatte waarde van ruimtestart-up SpaceX in de buurt van de 10 miljard, zeker met de 1 miljard dollar die het in januari ophaalde bij investeerders (in totaal 1,2 miljard opgehaald sinds de oprichting in 2002 volgens Crunchbase).

Toch kan Musk zich nog niet rijk rekenen. De 7 miljard die SpaceX uiteindelijk betaald krijgt, zijn voor zestig vluchten van elk 100 miljoen dollar. De winstmarge is door onder meer de operationele kosten gering, laat staan eventuele technische storingen. Het is daarom niet onwaarschijnlijk dat SpaceX weer geld zal gaan ophalen in de nabije toekomst. Maar er gloort sowieso hoop aan de horizon: NASA zinspeelde gisteren op een rol van het bedrijf bij een mogelijke Mars-missie in 2022. Musk was er snel bij met een suggestieve Instagram-foto:

Red Dragon on Mars

Een foto die is geplaatst door Elon Musk (@elonmusk) op

Airbus en Boeing vechten het uit op Amerikaanse bodem

Airbus maakt grote plannen om in de Verenigde Staten te gaan concurreren met Boeing, schrijft The Seattle Times. CEO Fabrice Bregier wil zijn stuk van de taart in de grootste lucht-en ruimtevaartmarkt van de wereld en begon vandaag met de opening van een fabriek in Alabama.

De krant noemt het een agressieve actie van Airbus om Boeing in het thuisland aan te vallen. De Europese vliegtuigbouwer beheerst namelijk al 20 procent van de Amerikaanse markt. Naar verwachting groeit dat marktaandeel uit tot 40 procent wanneer het bedrijf begint met het leveren van vliegtuigen aan Amerikaanse maatschappijen, schrijft NBC News. Volgend jaar krijgt American Airlines al zijn eerste Airbus A321 geleverd. Boeing moet dus op haar passen gaan letten.

Mexico wil heel graag olievelden veilen

Mexico probeert de aanstaande veiling van vijf olievelden aantrekkelijker te maken voor de veertien geïnteresseerde partijen, meldt The Wall Street Journal. De regering verlaagde gisteren de ondergrens voor de bieders.

Mexico begon in juli al met de veiling van de vijf velden, maar oliemaatschappijen waren vanwege de lage olieprijs niet onverdeeld enthousiast. Volgens analisten is het een goede zet dat de autoriteiten de instapprijs hebben verlaagd, ondanks een lagere ondergrens strijkt de overheid volgens de zakenkrant nog altijd de helft van het gedane bod op.

Onder andere Chevron, Royal Dutch Shell en Mexicaanse bedrijven als Carso Oil & Gas zouden een bod willen uitvaardigen op de olievelden. Vorig jaar privatiseerde Mexico de oliesector voor (inter)nationale bedrijven na tachtig jaar. Tot die tijd had staatsbedrijf Petróleos Mexicanos het monopolie op oliewinning in het land.