Hoe is de Gouden Koets er nu aan toe?

Op Prinsjesdag rijdt volgens traditie de Gouden Koets door Den Haag. Na vandaag gaat de koets drie tot vier jaar in onderhoud. Hoe is het rijtuig eraan toe? We verzamelden de details in een interactieve graphic.

Beweeg met je muis over de bollen voor meer informatie.

controversiële geschiedenis

De koets kent een lange historie van controverse. In 1897 riep Maximiliaan Hermans, socialistisch activist in de hoofdstad, in een pamflet mede-Amsterdammers op winkels te boycotten die hielpen geld in te zamelen voor wat hij noemde ‘De Gouden Kwartjeswagen’. De bouw van de Gouden Koets, die na vandaag drie tot vier jaar in onderhoud gaat, was in volle gang. De koninklijke karos zou een jaar later als geschenk van het Amsterdamse volk aan de nieuwe koningin Wilhelmina worden gegeven. Hermans wees op de bittere armoe in de stad, schrijft NRC-redacteur Kees Versteegh vandaag in nrc.next.

“Wanneer in een huisgezin de meeste leden gebrek lijden”, schreef hij “zal wel niemand op de gedachte komen aan een der leden die aan niets gebrek heeft, een kostbaar geschenk aan te bieden.” Bovendien: wat moest Wilhelmina met een koets? “In waarheid bezit de dame ongeveer honderdvijftig van deze vervoermiddelen.” Hermans wond zich ook op over de merchandise die ter gelegenheid van de kroning in de winkels lag, zoals ‘stinkende sigaren’.

Zijn brochure speelde in op de twijfels die bij het Hof bestonden over de bouw van de koets. Toen het Inhuldigingscomitee Wilhelmina in september 1896 voor het eerst voorzichtig had gepolst, was zij afwijzend. Er was in die tijd juist te doen over de volgens velen overdreven pracht en praal bij de kroning van de Russische tsaar Nicolaas II, nota bene een familielid van de Oranjes. Moest in zo’n klimaat de nieuwe vorstin van Holland wel een galakoets in ontvangst nemen?

Lees verder in nrc.next: Omstreden vanaf de eerste dag, over de controverse rondom de Gouden Koets. We volgen Prinsjesdag vandaag in ons liveblog.