Geen lange witte jassen bij Ace & Tate, wel veel roddels

Foto NRCQ

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: Een rondleiding op het kantoor van brillenmerk Ace & Tate aan de Sarphatistraat in Amsterdam.

Wie: Medeoprichter Mark de Lange en officemanager Meike Post-Sliepenbeek.

Het valt best mee met de roddels op het kantoor van brillenmerk Ace & Tate, zegt medeoprichter Mark de Lange. Toch? Hij kijkt Meike Post-Sliepenbeek vragend aan. De officemanager haalt haar schouders op, knikt langzaam. Valt best mee, inderdaad.

Had ze eigenlijk al gehoord over die leuke developer wiens relatie net uit is, vraagt De Lange dan. En wist ze dat de productiestagiaire inmiddels ook vrijgezel is? En dat ze laatst wat zijn gaan drinken? Verbaasde blik. Nee dus. Goed om te weten.

Duidelijk jong&fris, die medeoprichter Mark en officemanager Meike van Ace&Tate #aceandtate

Een foto die is geplaatst door Bo&Caro (@boencaro) op

Misverstandje

Maar verder ben ik niet op de hoogte hoor, zegt De Lange gauw. “Ik merk toch dat er wat afstand is tussen mij als baas en de werknemers.” Zo gaf een van de stagiairs laatst toe dat hij al die tijd had gedacht dat De Lange getrouwd was met zijn compagnon Camiel de Lange van Bergen. Nou, niet dus. “Komt natuurlijk door onze achternamen. Maar hij durfde het ons niet te vragen, erg grappig.”

De Ace & Tate-oprichters begonnen hun hippe brillenmerk twee jaar geleden met een webshop. Die is intussen uitgebreid met drie eigen winkels, en daarnaast worden de brillen in verschillende boetieks in Amsterdam en Utrecht verkocht. “Het wordt nu opeens wel heel serieus. Best eng soms, die verantwoordelijkheid. We zijn nu echt werkgevers.” En daar ligt hij wel eens wakker van. “Als wij het niet goed doen, zitten onze werknemers straks zonder baan.”

Lekker fris

Het zijn er nu 58. En ze zoeken er meer. Met name opticiens, voor in de winkels. Het blijkt best lastig Ace & Tate-opticiens te vinden. Ze moeten namelijk wel binnen het profiel passen. “Het is belangrijk dat ze jong en fris zijn”, verklaart Post-Sliepenbeek.

Geen witte jassen

Geen ouderwetse oogmeters in lange witte jassen dus. “We zijn geen Pearl.” Ook voor op het hoofdkantoor zoeken ze nog collega’s. Geldt weer die jong-en-fris-eis. De Lange is met zijn 34 jaar eigenlijk al hoogbejaard, zegt hij. “Maar, kom op, het is toch logisch? We zijn een startup – jong en snel. Een vent van 56 met een snor voelt zich hier gewoon niet thuis.”

    • Bo van Houwelingen & Caroline van Keeken