Stuur je klanten een kaartje, dat is goed voor de omzet

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: Een workshop verkooptrucs

Wie: Martine Teeselink van adviesbureau Outdo in Utrecht

Je hoeft ze heus niet helemaal uit te knijpen. Maar je kunt ze wel nóg een dienst aanbieden. Toch? Wie weet. Ze zijn tenslotte al binnen. Martine Teeselink geeft workshops ‘Verkoop meer aan je bestaande klanten’, speciaal voor vakidioten.

“Dat zijn de mensen die in de ICT werken, of bij industriële bedrijven en allergisch zijn voor het voeren van verkoopgesprekken. Ze houden zich liever met hun vak bezig. Geldt ook voor een boel zelfstandig ondernemers. ”

Niets mis mee, maar je harkt er weinig extra opdrachten en dus omzet mee binnen.

Weer iets verkocht? Feest! #outdo #workshop #verkopen

Een foto die is geplaatst door Bo&Caro (@boencaro) op

Persoonlijk gesprek

Waar je dat dan wel mee doet: door je te verplaatsen in de klant. En eens een een-op-een-gesprek te voeren. “Je moet ze een positief gevoel geven.” En cadeautjes. Dat boek bijvoorbeeld met die handige managementtips waar je het laatst over had.

En wanneer je een opdracht hebt afgerond en je de factuur opstuurt, bedenk: dit mag niet het laatste bericht van jou aan de klant zijn. “Zo’n factuur roept weinig warme gevoelens op namelijk.” Een vriendelijk kaartje wel. Dat is overigens het hele jaar door een goed idee, volgens Teeselink. Dan doelt ze niet op de geijkte kerstkaart. Je kunt er beter eentje in de lente opsturen, stukken origineler.

Zo. En wanneer je ze hebt opgewarmd, is het tijd voor een goed gesprek. Over het product of de dienst die ze laatst bij je hebben ingekocht. Zijn ze niet toevallig ook geïnteresseerd in een mooie extra?

“Denk na over wat ze nog meer van je zouden willen kopen. Stel, je verkoopt zonnepanelen, dan willen ze misschien ook wel energiebesparende verlichting.”

Niet schreeuwen

Zolang je ze maar niet bestookt met schreeuwerige reclame, dwingende teksten. “Presenteer jezelf als de oplosser van hun probleem. Maar dan moet je dus wel weten waar ze mee zitten.” Zal je dus toch echt met ze moeten kletsen, zo nu en dan. En óver ze.

“Het is slim te vragen naar de klanten van je collega’s, en hen te vertellen over die van jou. Zo weet je wat ze bezighoudt.”

En wat je in vredesnaam op die lentekaart moet schrijven.

    • Bo van Houwelingen & Caroline van Keeken