Krijgt Aerojet Rocketdyne het Pentagon achter overnamebod concurrent?

Foto iStock

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Aerojet Rocketdyne Holdings hoopt vandaag bij een ruimtevaartcongres in Washington een voet tussen de deur te krijgen bij het Pentagon, schrijft The Wall Street Journal. Maar wel op een onorthodoxe manier. Het bedrijf wil dat de verzamelde legertop en topmannen uit de defensie-industrie het bod dat Aerojet heeft uitgebracht op concurrent United Launch Alliance (ULA) openlijk steunen.

Aerojet wil volgens ingewijden 2 miljard dollar neerleggen voor de joint venture van Boeing en Lockheed Martin. Maar ULA en haar eigenaren lijken niet onverdeeld geïnteresseerd te zijn. Ook het Pentagon zou koeltjes hebben gereageerd, melden bronnen rond de onderhandelingen. Vorige week vrijdag drukte een anonieme functionaris van het Pentagon tegenover Reuters zijn bezorgdheid uit over een mogelijke overname van ULA. Of militairen morgen hun steun uitspreken is dus erg onwaarschijnlijk.

Toch blijft Aerojet Rocketdyne optimistisch. Mocht de overname wel lukken, dan wordt de markt voor (commerciële) ruimtevaart op haar kop gezet. Het zou de dominante rol van Boeing en Lockheed in de Amerikaanse ruimtevaart drastisch beperken en de positie van startups als SpaceX mogelijk onder druk zetten.

Politie LA langzaam maar wel milieubewust

De politieagenten van Los Angeles hebben een hippe nieuwe wagen. Maar volgens USA Today zal de ‘miezerige’ elektrische BMW i3 criminelen geen koortsachtige nachtmerries bezorgen. Toch lijkt de Los Angeles Police Department erg blij te zijn met hun nieuwe speeltje. Vrijdag werd de auto dan ook met trots gepresenteerd aan het publiek.
https://youtu.be/i7k38RvBSZ4

BMW leent 160 exemplaren van de BMW i3 uit aan politie- en brandweereenheden van LA. Daarnaast krijgen andere gemeentediensten in totaal 128 hybride BMW-voertuigen. De publiciteitsstunt sluit aan bij de duurzame strategie van burgemeester Eric Garcetti. Hij wil meer duurzame en elektrische auto’s op de straten van Los Angeles om de stad milieuvriendelijker te maken. Garcetti vrijdag:

“Today, we take another step toward becoming the most sustainable city in America. This year, Los Angeles will become home to the largest city-owned fleet of pure battery electric vehicles anywhere in the country, and we will save taxpayer dollars along the way.”

Burgmeester Garcetti hoopt dat consumenten het voorbeeld van de gemeente volgen. Tot nu toe zijn zij terughoudend om over te stappen naar duurzamere auto’s, ondanks regelgeving in Californië die hen daartoe moet bewegen. De lage snelheid van de voertuigen en een beperkte actieradius (‘range anxiety’) houden ze tegen. Al wordt daar door autofabrikanten en elektriciteitsbedrijven hard aan gewerkt om die ongemakken weg te nemen.

Alphabet zet in op gezondheidszorg

Waar vindt Google zijn nieuwste uitdaging? In de ruimte? In het programmeren van zelfrijdende auto’s? Volgens investeerdersfirma Cowen and Company richt Google, nee sorry Alphabet, zich op het verwerven van een grote rol in de Amerikaanse gezondheidszorg en farmaceutische markt. Een potentiële miljardenmarkt, schrijft re/code.

Eind augustus riep Alphabet dochtermaatschappij Life Sciences diabetes uit tot aartsvijand. Hoewel de medische bedrijven van Alphabet grotendeels stil houden waar zij mee bezig zijn, zijn de oprichters van Google en Alphabet volgens re/code geobsedeerd door medische problemen. Cowen and Company ziet belangrijke marktverschuivingen in de recente samenwerking met Franse pharmaceut Sanofi en die met het Californische Dexom .

Volgens Cowen and Company speelt Alphabet handig in op belangrijke medische trends: de digitalisering van patiëntinformatie, het feit dat consumenten steeds meer alleen willen betalen voor de zorg die ze daadwerkelijk krijgen en het in kaart brengen van de genen van patiënten. Door de rekenkracht van Google te benutten en sterk te investeren in medische bedrijven (Alphabet heeft naast twee eigen medische startups ook investeringen in zo’n 14 andere medische bedrijven) heeft Alphabet nu al mogelijk een markt in handen van enkele miljarden. En dat wordt volgens Cowen and Company de komende jaren alleen maar meer met de ontwikkelingen op het gebied van gepersonaliseerde en gedigitaliseerde medische zorg.

    • Hans Klis