Genoeg goeie films, maar geen geweldige

De Gouden Leeuw ging verrassend naar ‘Desde Allá’. Een echt belangrijke film had het festival niet.

De Venezolaanse film Desde Allá, metLuis Silva als Elder (midden), wint de Gouden Leeuw in Venetië. foto Venetië Internationaal Filmfestival

De Gouden Leeuw van het filmfestival van Venetië is een van de belangrijkste filmprijzen die er te vergeven zijn. Maar een echt belangrijke film had de competitie tijdens de 72ste editie van het festival niet in huis. De jury onder leiding van regisseur Alfonso Cuarón bekroonde verrassend de debuutfilm Desde Allá (‘From Afar’) van de Venezolaanse regisseur Lorenzo Vigas: een geslaagd, fraai geacteerd maar niet heel opzienbarend of vernieuwend drama over een middelbare man in Caracas die een verhouding krijgt met een jongen die hij van straat oppikt. Bij hun eerste ontmoeting slaat de jongen hem meteen in elkaar, maar gaandeweg komen ze nader tot elkaar.

Met de uitverkiezing van de film liet de jury de grote favorieten van zowel de Italiaanse als de internationale filmpers aan het Lido volledig links liggen, zoals Rabin, The Last Day van de Israëlische filmmaker Amos Gitai en Francofonia van de Rus Alexander Sokoerov.

Eigenlijk was er tijdens het festival überhaupt geen uitgesproken, evidente kandidaat voor de Gouden Leeuw. Bij competities in de klassieke muziek voor jonge musici is het niet ongebruikelijk dat een jury bij een zwakkere editie van een concours geen eerste prijs toekent en zich beperkt tot tweede en derde prijzen. Dat zou misschien ook voor filmfestivals geen gek idee zijn, om de standaard hoog te kunnen houden. Maar daarvoor bestaat geen precedent. Deze editie van het filmfestival van Venetië had een goede gelegenheid kunnen zijn om zo’n precedent te scheppen. Venetië had voldoende goede films in huis, maar weinig echt fantastische.

De Grote Jury Prijs (de tweede prijs) ging naar de jonge animator Duke Johnson en de gevierde scenarist Charlie Kaufman (Being John Malkovich) voor hun opmerkelijke animatiefilm Anomalisa. De film is voor Kaufmans doen opmerkelijk eenvoudig en direct: oudere man die worstelt met zijn huwelijk brengt op een zakenreis een nacht door met een meisje in een hotel. In een simpele animatiestijl vertelt Anomalisa een simpel, overbekend verhaal, maar toch is de film meeslepend.

De Speciale Jury Prijs ging naar de Turkse film Abluka (‘Frenzy’) van regisseur Emin Alper: een duistere verbeelding van een futuristisch Istanbul van armoede, verklikkers en politiek geweld.

De prijs voor beste regie ging naar de Argentijn Pablo Trapero voor El Clan: een op feiten gebaseerde thriller over een criminele familie die zich zowel tijdens de militaire dictatuur als daarna specialiseerde in brute ontvoeringen en het eisen van losgeld.

De film brak in eigen land al alle records aan de bioscoopkassa en heeft nu de internationale zegen gekregen van de jury in Venetië.