Djokovic ontmantelt de ‘oude’ magiër Federer

Een clash van speelstijlen en zonder steun van het publiek, maar Novak Djokovic won de US Open ten koste van Roger Federer.

Publiekslieveling en routinier Roger Federer redde het niet tegen Djokovic. Bij de vrouwen wonFlavia Pennetta het duel der Italiaanse dertigers van Roberta Vinci. Foto GUNTHER/EPA en Michael Heiman/AFP

In de vierde game valt hij op de stroeve hardcourtbaan, diepe schaafwonden in zijn linkerarm, -hand en -been. Novak Djokovic hoeft niet te rekenen op veel medeleven bij het publiek. De 22.500 toeschouwers juichen apocalyptisch als hij een punt verliest. Die schreeuwen als hij bij een belangrijk punt aanlegt voor een tweede service, ter afleiding. En die smullen van de tegenstander die Djokovic af en toe vernedert door bij zijn tweede service ver op te lopen en een winner te slaan – alsof het een potje juniorentennis is.

Alleen op de wereld, onder het kunstlicht in het kolossale Arthur Ashe-stadion in New York. Novak Djokovic tegen Roger Federer – en de rest van de wereld.

Op welk toernooi hij ook speelt tegen Federer – het publiek kiest massaal voor de Zwitserse publiekslieveling. Het gebeurde deze zomer in de finale op Wimbledon en het gebeurde afgelopen nacht in de eindstrijd van de US Open. Een vijandige entourage, die je eerder verwacht bij de opgepompte landenwedstrijden in de Davis Cup.

Hij, de 28-jarige die een jeugd had als Servisch kind in oorlogstijd, lijkt er extra kracht uit te putten. Het is de onbuigzame taaiheid in de geest van Djokovic, hij weerstaat alle verzet en zet het om in een natuurlijk soort overwinningsdrang.

Na ruim drie uur vertraging door regenval volgde vannacht de tennisstorm tussen Djokovic en Federer. Het was zo’n verslavende wedstrijd waar je zonder moeite wakker bij bleef, opgepept door het spektakel. Tegen half twee ’s nachts Nederlandse tijd begon het gevecht, rond kwart voor vijf in de ochtend sleepte Novak Djokovic het winnende punt binnen: 6-4, 5-7, 6-4 en 6-4. Zijn tiende grandslamzege, en zijn tweede in New York.

Een wedstrijd vol vuur, monsterlijke games, wonderlijke punten, kerende kansen, met een terugvechtende Federer, maar een uiteindelijk onbreekbare Djokovic. Qua setverloop een kopie van de Wimbledoneindstrijd twee maanden terug. Federer had nu wel aanzienlijk meer mogelijkheden. De Zwitser liet een karrenvracht aan breakpoints liggen: hij maakte er slechts 4 van de 23, tegenover Djokovic die er 6 van de 13 benutte. Juist op de momenten dat Federer kon toeslaan, hamerde hij niet hard genoeg door.

Veelzeggend cijfer is het totaal aantal gewonnen punten: 147 tegen 145 in het voordeel van de Serviër. Zo dicht bij elkaar. Het maakt Djokovic-Federer de nieuwe klassieker, nu de terugval bij Rafael Nadal compleet is. 21-21 staat het na vannacht in de onderlinge ontmoetingen.

Botsende speelstijlen

Het is een clash van speelstijlen. Federer, de 34-jarige magiër, die onder zijn Zweedse coach en oud-topspeler Stefan Edberg een tweede of misschien wel derde tennisleven is begonnen: agressiever, beter serverend, meer naar het net en verdedigend weerbaarder. Met een nieuw, veelbesproken wapen: de ‘SABR’ – wat staat voor ‘Sneak Attack by Roger’. Bij deze sluipende aanval loopt hij bij de tweede service op tot het servicevak en retourneert vervolgens katachtig. Bij drie van de vier pogingen slaagde hij tegen Djokovic. Boris Becker, coach van Djokovic, bekritiseerde de slag vorige week: weinig respectvol voor de opponent.

Djokovic heeft het juiste gif om Federer uit te schakelen. Met fenomenaal baselinespel lobt, passt en sloopt hij Federer van achteruit. Hij gijzelt de Zwitser door hem zo veel mogelijk op de baseline te drukken, waar Federer de lange rally’s doorgaans verliest van Djokovic, verdediger en aanvaller tegelijk met zijn moordende tempoversnellingen.

Met drie uit vier eindzeges op de grandslamtoernooien dit seizoen – Australian Open, Wimbledon en de US Open – herbeleeft Djokovic zijn wonderjaar 2011, toen hij dezelfde evenementen won. Hij bevestigt nummer één waardig te zijn, in een tijd dat veel topspelers worstelen om constant over een langere periode op hoog niveau te presteren. Nu nog het publiek meekrijgen.

    • Steven Verseput