Opinie

    • Paulien Cornelisse

Bij de mensen Schreef

Het Google-logo is veranderd. Vroeger had Google een chique letter met een schreef, daarmee uitstralende: wij zijn het moderne equivalent van een encyclopedie met een lederen kaft. Nu hebben zij een moderner, schreefloos lettertje. Dat schijnt beter leesbaar te zijn op kleine schermpjes. Ik vond dat oude logo ook niet moeilijk leesbaar, maar misschien anticiperen ze op een nieuw apparaat met een minuscuul schermpje.

Schreven zijn de kleine dwarsbalkjes aan de uiteinden van letters (zoals ze ook in de krant gebruikt worden) en die bestaan al sinds de Romeinse tijd. Ze schijnen bedacht te zijn door mensen die in steen letters moesten uithakken. Het ziet er netter uit als het einde van een lijn duidelijk te zien is, in plaats van dat een ‘i’ een soort amorfe scheur is. Ook zou een letter met schreef lekkerder lezen dan eentje zonder. Dit is precies omgekeerd aan het argument dat Google gebruikt. Wie heeft er gelijk? De schreven of de schreeflozen?

In het Engels heet de schreef een ‘serif’, wat exotisch klinkt, een beetje als Omar Sharif. Hoe de Engelsen aan ‘serif’ komen is niet helemaal bekend, maar er gaan stemmen op dat ze het hebben van ons woord ‘schreef’.

Dat zou betekenen dat er ooit iemand een c als een e heeft gelezen (en een h over het hoofd gezien en twee ee’s vertaald als een i, maar daar gaat het nu niet om). De grote vraag is: in welke vorm is ons woord ‘schreef’ de Noordzee overgestoken? In een schreefloos lettertje of in een letter met schreef? Omdat het woord serif al in de negentiende eeuw opduikt, moeten we haast wel concluderen dat er schreven zijn gebruikt. En dat het verkeerd lezen van ‘schreef’ dus misschien wel komt door diezelfde schreef. Conclusie: Google heeft gelijk met dit nieuwe logo. Veel beter leesbaar.

Leuk ook dat Google bij het afscheid van de schreef toch nog een kleine knipoog naar de Nederlandse typografie doet. Hun e leunt wat naar achteren, zodat hij lijkt te lachen (zie tekening). Precies wat wij kennen van de e’tjes van Heineken. Bedacht door Freddy zelf.

    • Paulien Cornelisse