Koffie, airplay en miljoenen verdienen dankzij YouTube

Dit is de week aan de hand van infographics op NRC Q

Het zwarte goud

Er komen er steeds meer, Starbucksfilialen, Coffee Company-vestigingen en Douwe Egberts-bars. Maar ook de “hippe koffietent” - lees: bijzondere Ethiopische koffie en glutenvrije muffins - draagt bij aan booming koffiebranche. Vooral in Amsterdam steeg het aantal koffiebars, blijkt uit cijfers die NRC Q heeft opgevraagd bij Datlinq, dat een database bijhoudt van veranderingen op horecagebied.

Van miljoenen views op YouTube…

De artiesten op het Nederlandse hiphoplabel Top Notch worden niet gedraaid op de radio, tot ongenoegen van bijvoorbeeld rapper Fresku. Maar is dit echt zo erg? Niet echt. Uit een data-analyse van NRC Q blijkt namelijk dat de artiesten op het label - onder andere Fresku, Lil’ Kleine en Typhoon - alleen dit jaar al 52 miljoen YouTube-views haalden en er slechts één week geen Top Notch-artiesten in de singlehitlijst stonden.

…tot miljoenen verdienen met YouTube

52 miljoen views op YouTube (van de artiesten op Top Notch) is veel, maar slechts een schijntje in vergelijking met het aantal views van PewDiePew. Wie? Een 25 jarige Zweed die zichzelf filmt terwijl hij videogames speelt (en daar overigens miljoenen mee verdient). Deze week doorbrak hij de grens van tien miljard views, een record op eenzame hoogte.

ICYMI: de belangrijkste binnenlandse economische cijfers van deze week

Ontevreden over jouw werktijden? Of betaalt de baas niet eens het wettelijk minimumloon? Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft een meldpunt voor dat soort arbeidsklachten. Datapersbureau LocalFocus vroeg via de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) alle meldingen waarnaar een onderzoek is gestart. Dat waren er vorig jaar zo’n drieduizend. In de gemeenten Enkhuizen en Midden-Delfand werden relatief de meeste onderzoeken gestart naar aanleidingen van klachten van werknemers. Bekijk in onderstaande grafiek de cijfers per gemeente.

En verder:

  • Export:↑ (+5,4 procent t.o.v. juli 2014)
  • Inflatie:↓ (-0,2 procentpunt)
  • Aantal zelfdodingen:↓ (-1% t.o.v. 2013)
  • Wanbetalers kinderalimentatie:↑ (verdubbeling t.o.v. 2008)
  • Defensie-uitgaven:↓ (-191 miljoen euro)