Deskundig theatermarketeer met vlijmscherpe tong

foto jorge fatauros

On-Nederlands. Zo werden de activiteiten van de vorige week overleden theatermarketeer Dick Hendriks omschreven. Als hoofd planning en marketing en, van 1992 tot 1997, zakelijk directeur van Het Nationale Ballet was hij al in de jaren zeventig een van de eersten in Nederland die de noodzaak inzag van een actieve, ‘vriendelijk- agressieve’ benadering van het publiek. Door de verhuizing van de Stadsschouwburg naar Het Muziektheater, in 1986, zag Hendriks zich bovendien voor de taak gesteld een zaal vol te krijgen die twee keer zo groot was.

Een breed publiek moest ervan overtuigd worden dat deze kunstvorm geen elitair, stoffig reliek was uit vervlogen tijden. Met enorme gedrevenheid, én een voor Nederlandse begrippen ongekend groot marketingbudget, pakte Hendriks de zaken aan, geïnspireerd door Amerikaanse en Britse kunstmarketing-goeroes. Er kwamen flitsende abonnementen- en mediacampagnes, flyeracties, direct mail, veel en opvallende posters op driehoeksborden en in tramhuisjes. Het Nationale Ballet kréég zijn dubbele dosis bums on seats.

Hendriks hanteerde een directe, soms prikkelende stijl. Zo luidde een van zijn meest opmerkelijke advertentieteksten ‘Het Nationale Ballet kan niet zonder condoom’ – geïnspireerd door het beschermende ‘regenjasje’ voor een op de (zwetende) huid gedragen zendmicrofoontje van een danseres. Vaak was zijn eigen presentatie eveneens een tikje provocerend: ooit ontving hij als hoofd marketing zijn premièregasten in een T-shirt met de opdruk Fuck The Queen. Waarbij het woord ‘queen’ dubbelzinnig mocht worden opgevat. Ook privé leefde en genoot hij groots, risico’s niet mijdend. Regelmatig ging hij racen op het circuit van Zandvoort.

Al werden hier en daar wenkbrauwen opgetrokken, Hendriks werd gerespecteerd om zijn expertise, die hem vele bestuursfuncties en diverse gastdocentschappen opleverde. Zelf twijfelde hij evenmin aan zijn deskundigheid, wat regelmatig de oorzaak was van fikse confrontaties met collega’s met andere opvattingen – Hendriks stond bekend om zijn scherpe tong en onverbloemde, harde kritiek. Mede daardoor kwam het tot een hevige botsing met artistiek directeur Wayne Eagling van Het Nationale Ballet. Hendriks’ poging het bestuur te bewegen tot het ‘wippen’ van Eagling mislukte echter, waarna hij in 1997 zelf het veld moest ruimen.

Sindsdien woonde hij met zijn partner Reuven Voremberg, voormalig balletmeester van Het Nationale Ballet, afwisselend in Nederland en Israël. De operatie die hij vorige week in Amsterdam onderging, bleek een te zware aanslag op zijn lichaam.

    • Francine van der Wiel