De goede gewoontes van Goldsmith

Elke avond, al jarenlang, wordt Marshall Goldsmith gebeld door een vriend die hem 22 confronterende vragen stelt. Over werk, gezondheid en relaties. Het is een onderdeel van de coachingmethode die Goldsmith ontwikkelde en die hij uit de doeken doet in zijn boeken. Goldsmith is een van de meest invloedrijke managementauteurs van dit moment. Hij richt zich niet op ‘grote’ onderwerpen, zoals strategie of innovatie, maar ‘klein’ alledaags gedrag. De gewoontes die ons succesvol maken. Of juist niet.

Als Goldsmith je onder handen neemt gaat dat als volgt... Eerst moet je namen inleveren van mensen van wie je een eerlijke mening wilt over jouw gedrag. Zij worden door Goldsmith ondervraagd en zo maakt hij een lijst van wenselijke verbeteringen. Daaruit kies jij de belangrijkste en daarmee ga je aan het werk. Wanneer de mensen om je heen positieve verandering zien krijgt Goldsmith betaald. Anders niet.

Een van de grote problemen van leidinggevenden, zegt Goldsmith, is dat ze allerlei gewoontes hebben aangeleerd die in het begin van hun loopbaan effectief waren, maar nu in hun functie van manager niet meer. Voorbeeld: altijd de puntjes op de i willen zetten. Een jonge collega die echt oog voor detail heeft vinden we sympathiek. Maar wanneer die collega later onze manager is en ons voortdurend corrigeert op kleinigheden, werkt dit averechts.

Het veranderen van dit soort diep ingesleten, vaak onbewust gewoontegedrag is echter niet eenvoudig. Met wilskracht alleen lukt het niet. In zijn nieuwe boek Triggers legt Goldsmith uit dat we veel meer oog moeten krijgen voor de stimuli, de prikkels, in onze werkomgeving die onze (slechte) gewoontes in gang zetten.

Om te beginnen moeten we leren om te anticiperen op situaties waarin we die gewoontes etaleren. Wat gebeurt er op die momenten? Welke vragen, opmerkingen of andere zaken ‘triggeren’ ons?

De eenvoudigste oplossing, zegt Goldsmith, is om dat soort situaties voortaan te vermijden. Daarin kunnen managers iets leren van politici. Veel politici zijn meesters in het ontlopen van moeilijke vragen, lastige journalisten en collega's met wie ze niet gezien willen worden.

Maar vaak is vermijden niet mogelijk en daarom moet je jezelf te trainen in een nieuwe, betere respons op lastige prikkels. In de interactie met andere mensen komt die nieuwe respons vaak neer op bewustwording en keuze. Zodra je de trigger voor je slechte gedrag herkent, let dan goed op, zegt Goldsmith, haal een keertje diep adem en kies bewust voor een andere reactie dan anders. Verbeter deze keer je collega niet, maar geef een compliment.

Dit klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. Om jezelf in het gareel te houden, is het nodig om dagelijks in de spiegel te kijken. En daarvoor gebruikt Goldsmith zijn vragenlijstjes. Zijn advies: stel jezelf aan het einde van elke dag een kritische vraag over elke nieuwe gewoonte waar je aan werkt en antwoord met een cijfer van 0 tot 10. De formulering die het beste werkt: Heb je vandaag je best gedaan om: duidelijke doelen te stellen? Iets aardigs te zeggen tegen je partner? Iets nieuws te leren? Door de actieve formulering van de vragen, zet je jezelf aan het denken over je gedrag.

Goldsmith is een optimist. Hij eindigt zijn boeken graag met de slogan: life is good. Maar wie zich een beetje verdiept in zijn werk, beseft dat daarvoor wel hard gewerkt moet worden.