Een Starbucks Frappuccino wordt in de toekomst mobiel besteld én thuisbezorgd

Foto iStock

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Aan het eind van deze maand kunnen Amerikaanse klanten van Starbucks hun Mini Double Chocolaty Chip Crème Frappuccino of Mini White Chocolate Mocha Light Frappuccino via Android-apparaten bestellen én betalen, schrijft The Seattle Times. Betalen kon al via de app voor iOS en Windows Phone.

De Android-app wordt vervroegd op de markt gebracht. De oorspronkelijke lancering stond gepland rond de feestdagen. Maar betalen via je telefoon bij Starbucks is een hit. Volgens Forbes is de koffieketen een van de meest innovatieve retailers op het gebied van mobiele interacties met klanten.

Het is dan ook niet vreemd dat Starbucks de mobiele diensten nog verder wil uitbreiden. Dit jaar nog gaat het bedrijf experimenteren met het bezorgen van koffie die besteld is via een smartphone of tablet. Die uitstap naar het terrein van Amazon blijft in ieder geval in 2015 beperkt tot Seattle en New York, maar belooft grote dingen voor de koffieketen. Straks hoeven Amerikanen niet meer de deur uit voor een Pumpkin Spice Frappuccino. Maar waar halen ze hun gratis wifi dan vandaan?

De lage koers van Apple is een zegen

Nadat Apple gisteren een reeks aan nieuwe producten presenteerde, daalde de waarde van het bedrijf op de beurs. En dat is een heel goed teken, vindt Fortune.

De grote iPad Pro, de nieuwe Apple TV, de iPhone 6s en 6s Plus werden allemaal redelijk goed ontvangen door critici. Maar het zorgde er niet voor dat de koers van 130 of 134,54 dollar per aandeel van eerder dit jaar weer geëvenaard kon worden. Kennelijk kan Apple niet meer rekenen op een nieuwe iPhone om de waarde op te krikken.

Eindelijk, lijkt Fortune te zuchten. Bij vorige lanceringen stegen de aandelen kort om daarna weer - na het vervliegen van het koortsige enthousiasme - in te zakken. De beurs heeft het spel eindelijk door. Het feit dat de nieuwe iPad Pro niet voor een vluchtige hype zorgt, betekent dat er ruimte is voor realisme over Apple. Het mag dan wel het grootste bedrijf ter wereld zijn, maar het wordt misschien eindelijk het grootste bedrijf ter wereld dat op de juiste waarde geschat wordt.

Fender wil dat je doorspeelt

Zo´n 90 procent van de mensen die gitaar wil leren spelen, stopt er binnen een jaar mee. Dat ziet Fender graag anders, schrijft Techcrunch. Maar hoe krijgt de Amerikaanse instrumentenmaker mensen zo ver om door te tokkelen? Door in te zetten op een langdurige digitale ervaring.


Fender maakte gisteravond bekend dat het Ethan Kaplan heeft aangenomen als Chief Digital Products Officer. De naam zal bij de lezer niet meteen een belletje laten rinkelen, maar Kaplan wordt beschouwd als een van de meest innovatieve geesten in de muziekindustrie. Hij werkte lange tijd voor Warner Bros, bouwde mee aan de digitale kant van concert- en festivalorganisator Live Nation en bracht afgelopen jaar bij online muziekdatabase Gracenote door.

Fender wil inzetten op apps die tabulatuur beter beschikbaar maken voor gebruikers (bijvoorbeeld door de gegevens van hun favoriete nummers of downloads te combineren met een database), het stemmen nog makkelijker maken (een grote frustratie onder beginnende spelers) en die YouTube-video’s moeten gaan vervangen als voornaamste bron om nieuwe akkoorden onder de knie te krijgen. Het is een grote klus voor Kaplan, maar een met een grote beloning. Of in de woorden van Fender CEO Andy Mooney:

“We have a problem getting the consumers who buy their first guitar to commit for life. We just need to reduce abandonment of first-time players by 10% to double the industry”.

    • Hans Klis