Tropicana

Afgelopen zomer was er veel nieuws dat Rotterdam op de kaart zette. Niet al het nieuws was positief. Zo was er het bericht dat steeds meer nultwintiggers naar onze stad afdalen omdat het hier goedkoper is.

Het allerbelangrijkste Rotterdamse nieuws bleef wat onderbelicht: subtropisch zwemparadijs Tropicana maakt zeer waarschijnlijk een comeback. Voor echte Rotterdammers zoals ik is Tropicana een begrip. Het werd in 1988 gebouwd en was jarenlang een felbegeerd zwembad voor de kinderen van de havenstad. Vooral voor ons van Zuid was het jaarlijkse uitje naar Tropicana iets om naar uit te kijken.

De hoge golven, gladde glijbanen en plezierige palmbomen deden het krakkemikkige Sportfondsenbad waar we anders naar toe gingen verbleken.

Onze ouders vonden het ook ideaal. Het was niet zo goedkoop dat je elke week kon gaan, maar ook weer niet zo duur dat je nooit kon gaan. De standaardtoegangsprijs gaf je een beperkt aantal uren, 2,5 als ik het me goed herinner. Wij wisten dat, dus we gingen nooit zeuren bij onze ouders of we langer mochten blijven. We genoten daarom ook van elke seconde.

In 2010 kwam er een einde aan dit Rotterdamse icoon aan de Maasboulevard. Er werd gezegd dat het onderhoud gebrekkig was. Allerlei plannen over Tropicana vlogen daarna rond: het zou plaatsmaken voor seniorenwoningen, het zou een evenementencentrum worden en de hipsterplaag die Rotterdam teistert kwam er ook eventjes langs met ‘pop-up bars’ of iets dergelijks.

De rechter heeft het pandeigenaar failliet verklaard en het wordt op 7 oktober geveild indien niemand zich aandient als koper. Echte Rotterdammers zijn op Facebook een actiepagina begonnen om het zwemparadijs terug te laten keren: Maak Tropicana weer De attractie van 010 (sic). De beheerder van de pagina gaf op 22 augustus aan dat hij „een goed gesprek” heeft gehad met „de partij die tropicana weer leven gaan inblazen”. Heugelijk nieuws dus.

Misschien kennen onze Kendoeërs in het Rotterdamse college ook een duit in zakje doen. Ik ruik kansen. Sinds de bezuiniging op schoolzwemmen leren te veel kinderen in onze havenstad niet meer hoe ze moeten zwemmen.

Geen woorden maar daden. Geen marketing maar schoolzwemmen: als we iets minder geld verspillen aan Rotterdam Partners – het gesubsidieerde marketingbureau voor de rijke vastgoedsector – blijft er genoeg over om van Tropicana een gratis schoolzwembad voor Rotterdamse kinderen te maken.

    • Zihni Özdil