Mediagenieker kon de blauwe Punto niet zinken

Daar ging-ie, kopje onder. De media knepen in hun handen bij dit fotogenieke beeld. Maar het zou je Punto maar zijn.

De blauwe Fiat Punto die kopje onder ging werd hét symbool van de overstromingen bij het VU-ziekenhuis. Foto ANP

Er waren de colonnes ambulances, de troep motoragenten, de geëvacueerde patiënten in rolstoel. Maar het meest dramatische beeld na de leidingbreuk naast het VUmc dinsdagmorgen was ongetwijfeld de blauwe Fiat Punto, ondergedompeld in de modder van Buitenveldert. De auto stond – zonder inzittende – geparkeerd precies daar waar de waterleiding het begaf. Daar ging-ie, kopje onder in het kolkende water, eerst naar links, daarna een scherpe draai naar rechts. Toen stilstand, hangend in de modder met de neus neerwaarts en de kont omhoog. Mediagenieker kan een auto niet zinken.

Redacteuren knepen in hun handen: een treffend symbool bij dit grote nieuws! Een symbool dat bovendien pas in de namiddag van de dag erna werd weggetakeld, zodat ook traag reagerende media hun fotografen en cameraploegen met honderdprocent-scoringskans naar ground zero konden sturen. Dankbaar waren ook de omstanders, die tijd zat hadden om hun telefoon voor de Punto te houden. Getuigen van een beroemd stuk werkelijkheid.

Het zou je Punto maar zijn. Tot dinsdagmorgen 7 uur was het gewoon je vervoermiddel, intiem, anoniem, daarna werd het in één klap publiek bezit. Trekpleister voor ramptoeristen. Geen wonder dat zij – de eigenaar is een jonge operatieassistente van het VUmc – de publiciteit mijdt: met haar iconische auto heeft ze de publieke zaak al ruimschoots bediend. En dan maken de beperkende voorwaarden van haar autoverzekering uitkering ook nog eens twijfelachtig, zegt de woordvoerder van het VUmc. Gisteren kreeg ze van collega’s een bos bloemen en een ovationeel applaus tijdens een medewerkersbijeenkomst.

Ook deze krant, die door publicatie van foto’s profiteerde van de mediagenieke moddermobiel, wil de operatieassistent graag een wederdienst bewijzen. Te weten: een gratis analyse door een schade-expert, AAS De Jong Autoschade uit Heerenveen. Het woord is aan bedrijfsleider Frans van Ek.

Hij heeft geen goed nieuws. „Technisch total loss”, zegt Van Ek. „De ramen liggen eruit, zie ik op de foto’s. Het hele interieur is dus volgelopen. De elektronica zijn daarom onherstelbaar beschadigd, zoals het motormanagement dat het injectieblok aanstuurt. Maar ook in bijvoorbeeld de gordelspanners zal weinig leven zitten. Die spannen de autoriemen aan bij een ongeluk, en die werken op sensoren. Het dashboard moet weg, overal is water en waarschijnlijk ook zand geweest. Water zal ook via het luchtfilter de motor zijn binnengestroomd. De koplampen zijn overleden, alles gaat oxideren. De stoelen zijn doorweekt want die zijn gemaakt van een soort schuim – dat neemt water op als een spons. Alleen een leuning vervangen kost al 300 euro. Ik schat de schade van puur de elektronica op 3.000 tot 4.000 euro. En de dagwaarde van de auto – een Fiat Punto hatchback uit 2002, zeg je? – zal liggen tussen minimaal 900 euro en maximaal 2.500 euro. Vandaar technisch total loss. Als dit nu een Ferrari was geweest van 250.000 euro, dan had vervanging en herstel misschien nog geloond.”

Stel, de verzekeraar van de operatieassistent keert maximaal uit, dan krijgt ze de dagwaarde terug. Een bedrag dus tussen de 900 euro en 2.500 euro. Maar de vraag is dus of haar verzekeringsvoorwaarden dat mogelijk maken.

Gelukkig zijn er collega’s. Medewerkers van het VUmc zijn gisteren spontaan een inzamelingsactie gestart voor een nieuwe wagen. Of het weer een blauwe Punto wordt, is voer voor speculatie.

    • Ingmar Vriesema