KCO opent met Gatti elegant

Nog voor Daniele Gatti aantreedt als nieuwe chef introduceerde het Concertgebouworkest gisteren iets nieuws, mét Gatti: een seizoensopening met diner in black tie, waarvan de opbrengsten ten goede komen aan de orkestacademie.

De tijd is rijp voor gala’s; ook De Nat. Opera begint er dit jaar mee. Inderdaad zat de zaal vol en was de dresscode serieus genomen – eigenzinnigst en elegantst door koningin Máxima, beschermvrouwe van het orkest, in broekpak. Niet alle kaarten (125-245 euro) gingen op, maar door die voor minder aan te bieden aan jongerenvereniging Entree had het feest nu een leuk gemêleerd publiek en een frissere dynamiek.

Gedurfd was de keuze cellist Yo-Yo Ma te laten beginnen met Sjostakovitsj’ doorgaans bijtende, enerverende Eerste celloconcert, waarvan het eerste deel hier in gedragen tempo een veeleer elegante benadering kreeg – in sfeer dichter bij Boccherini dan de goelag.

Het was een voorbeeld van Gatti’s soms zeer eigenzinnige opvattingen, die hier werden overschaduwd door de herinnering aan recente, aangrijpender KCO-uitvoeringen onder Jansons en Bychkov. De geweldig spelende Yo-Yo Ma maakte wel een lyrisch wondertje van de aangrijpende cantilenen erna. En nog imposanter was daarna de Catalaanse volksmelodie gespeeld door Ma met een cello-ensemble uit het orkest: kamermuzikaal, intiem en breekbaar.

Het programma was verder feestelijk, met een zwierige en aanstekelijke Notenkrakersuite en een forse Vuurvogelsuite van Stravinsky, waarin Gatti blazers erg stevig naar voren liet komen. Hij keert in maart weer terug voor het orkest, dan met Wagner, Liszt en Berlioz.

    • Mischa Spel