Hoe platenlabel Top Notch zonder de radio succesvol is

screenshot Youtube

Zwarte rapmuziek wordt nauwelijks op de radio gedraaid. De Eindhovense rapper Fresku maakt zich er flink boos over, in zijn onlangs verschenen nummer Zo doe je dat. En in een interview in nrc.next. Toch weten Fresku en zijn collega-rappers - bijna allemaal onderdeel van het Nederlandse platenlabel Top Notch - een megapubliek te bereiken en fans naar hun optredens te lokken. Zonder airplay dus. Het veranderende mediagebruik onder jongeren in drie graphics:

1. YouTube killed the radiostar

52 miljoen keer. Zo vaak zijn de dit jaar verschenen officiële hiphopvideo’s op het YouTube-kanaal van Top Notch bekeken. Nieuwe, jonge rappers als Ronnie Flex en Lil’ Kleine, bekend van megahit “Drank & Drugs”, Cho, Bokoesam, SFB en Broederliefde, scoren enorm op het videoplatform, dat voor een grote groep jongeren de manier is om muziek te luisteren.

YouTube-views zijn belangrijk voor concertboekingen, zei de rapper Lijpe in interview met The Post Online.

“Wij trekken allemaal views op YouTube en social media. Daar haal je in deze tijd gewoon boekingen uit. Je hoeft niet meer op één in iTunes te staan om in Paradiso te spelen.”

 

2. Streamend naar de top

In de charts staan zonder airplay, het kan. Want hoewel de artiesten van Top Notch - uitzonderingen als De Jeugd van Tegenwoordig en Kenny B daargelaten en niet meegenomen in deze analyse - vrijwel nauwelijks tot de mainstream doordringen, is hun impact groot. We analyseren de hitlijst van Dutchcharts, waar wekelijks een top-100 van populairste singles wordt gepubliceerd op basis van onder andere streams op Spotify en Deezer en verkopen op iTunes. De Top Notch-artiesten staan, op een na, elke week in de ranking. De bekendsten? Natuurlijk Lil’ Kleine, maar ook minder mainstream-nummers van het New Wave-compilatiealbum waar een hele groep jonge Top Notch-artiesten eerder dit jaar mee scoorde.

3. 3FM is een No go zone

Is het echt zo erg gesteld met de airplay van hiphop op bijvoorbeeld 3FM? De website 3FMFan.nl houdt alle nummers bij die op de radiozender worden gedraaid. We doen een kleine steekproef en kijken naar de dit jaar op Top Notch verschenen singels. Dat levert deze wel hele simpele graphic op. Op een aantal sporadische plays van Fresku en Ronnie Flex na, zijn de singles niet gedraaid op het station. Ter vergelijking: de hit “Home” van de Nederlandse zanger Dotan werd 532 keer gedraaid.

In de periode van grofweg januari tot en met eind augustus werd er 171 keer een rapsingle van Top Notch gedraaid. En dat is weinig. YouTube is veel belangrijker. Lil’ Kleine verklaarde de harde scheidingslijn tussen wel of geen succes tegenover 3voor12.

Onder de drie ton views ben je geflopt.

Top Notch viert dit jaar zijn twintig jarig jubileum. Dit zijn enkele must-know albums en singles

    • Yordi Dam