Opinie

    • Rolinde Hoorntje

Geheim van de smid: stapelen

Rolinde Hoorntje spot trends en tipt. Deze week: De Sluwe Vos. Hij gaat alle kanten op in zijn muziek. Waarom? Om zichzelf uit te dagen. Maar er moet iets herkenbaars in zitten.

Tref je De Sluwe Vos (24) op een festival, dan zie je veel haar en veel hartjes. Dat haar komt van hem zelf, hij zwiept het rond als een halve wilde. Essentieel onderdeel van de bijna lijfelijke manier waarop Robert ‘De Sluwe Vos’ Vosmeijer zijn verende geluidsdreunen uitdeelt. De hartjes maken de vingers van het publiek dat de geboren Twellonaar op handen draagt.

Je ziet het op Strafwerkfestival, waar de massa zich verdringt voor het podium van blauwe containers. ‘Mercy’, de kale housetrack met de Zwolse rapper Sticks, rapt iedereen woord voor woord mee.

Sinds hij Noorderslag 2014 tot ontploffing bracht met een live set rond zijn ‘OG anthem’, is Vosmeijer bezig aan een zegetocht. Zijn handelsmerk: dubbeldikke kicks en trampolinebassen. Als producer houdt hij ervan zijn kicks te stapelen, dat is het geheim van de smid, legt hij uit tijdens een gastles muziekproductie bij de School of House „Ik ben opgegroeid in een dorpje waar veel hardstyle wordt gedraaid, ik denk dat het daar vandaan komt,” grapt Vosmeijer.

Al tapt hij als producer ook uit heel andere vaatjes dan de slopershouse en techno in zijn dj-sets. Op zijn EP Tales From the Hood (2013) hoor je al jazzy piano akkoorden en akoestisch basgetokkel. Op debuut Kontra is de broeierige bijna-ballad met Barbara Ford te vinden, maar ook Chicago en jackin house. Het gaat alle kanten op en dat is een bewuste keuze, zegt Vosmeijer. Dat doe ik „ook om mezelf uit te dagen.”

Als kind moest hij schroeven in de fietsfabriek van zijn vader aandraaien. Nog steeds gebruikt hij zoveel galm op een clap dat het klinkt alsof hij het „een fabriekshal doorjaagt”. Of hij sampelt het geluid van een elektrische gitaar, opgenomen op het toilet, en verbouwt dat tot een kickdrum. „Ik houd van kleine foutjes en dingen die spontaan ontstaan”, zegt Vosmeijer.

Hij studeerde muziekproductie aan de Herman Brood Academie. „Daft Punk heb ik nagemaakt, Kylie Minogue – daar leer je super veel van. Als ik nu Justin Bieber hoor, luister ik er heel anders naar. Ik vind het echt facking briljant, dat durf ik hier best te zeggen.”

Hij neemt zijn rol als muzikant serieus. Afgelopen voorjaar ging Kontra in première met een bijzondere tour met liveband. Dit najaar volgen de poppodia. Op het podium speelt hij samen met marimbaspelers, zangers en drummers. Het lijkt wel alsof de spanningsboog van mensen op festivals veel korter wordt, zegt Vosmeijer. Daarom is hij altijd bezig met „iets herkenbaars” in zijn werk. Een baslijntje dat achter de beat aanloopt, bijvoorbeeld. „Simpelheid, dat is knap. Doelgerichte tracks: als mensen denken, hier ga ik op los en dit ga ik onthouden, dan is het al goed.”

    • Rolinde Hoorntje