Suske en Wiske op bestelling

Eens per jaar komt een commerciële Suske en Wiske uit. Maar de klant bepaalt níét de inhoud.

Twee nieuwe albums in twee weken – fans van Suske en Wiske hebben het er maar druk mee. Gisteren verscheen Sooi en Sientje, vorige week Tante Biotica. Het grote verschil tussen die twee: de laatste is een regulier album, de eerste is een voorlichtingsstrip in opdracht van het Nederlandse ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Stripfiguren figureren wel vaker in reclame en voorlichting, maar uitgeverij Standaard is in de Benelux uniek in het aantal strips dat ze maken voor bedrijven, overheden en organisaties : de afgelopen decennia deelden onder andere Sony, Albert Heijn en Goudkuipje zulke strips uit aan hun klanten. Net als pakweg twintig andere bedrijven, blijkt uit een inventarisatie van fansite Suske en Wiske op het WWW, op verzoek van deze krant. Het zijn complete avonturen van het duo, van zo’n 40 pagina’s, die voor kleine kinderen nauwelijks te onderscheiden zijn van de ‘normale’ Suske en Wiske. Er komt alleen soms een walkman of smeerkaas in voor.

Hoe regel je als bedrijf je eigen Suske en Wiske? „We krijgen erg veel aanvragen voor zo’n ‘infostrip’”, vertelt Ellen Van Schaik van uitgeverij WPG, waar Standaard bij hoort. „Met de meeste bedrijven en organisaties komen we er niet uit, omdat de financiën een probleem zijn.” Een strip in opdracht is voor de uitgeverij alleen de moeite waard vanaf een oplage van 50.000 exemplaren, rekent ze voor, en dat kost een bedrijf al snel 75.000 tot 100.000 euro.

Suske en Wiske-DNA

Bovendien moeten bedrijven accepteren dat ze uiteindelijk niet gaan over de inhoud van zo’n infostrip. Van Schaik: „Meestal heeft een klant zelf iets in gedachten, en samen bedenken we dan een onderwerp of een insteek.” Daarna wordt het de klant uit handen genomen en gaat het naar het creatieve team. „Onze scenarist bepaalt het verhaal, en dat moet wel het Suske en Wiske-DNA bevatten.” En dat creatieve team kan maar één strip per jaar in opdracht maken, ze moeten al vier normale strips per jaar produceren. En alles wordt gewoon met potlood en gum gemaakt.

Waarom heeft een bedrijf dat een Suske en Wiske ‘koopt’ niet meer invloed op de inhoud? „Voor ons is er geen onderscheid tussen de normale en de reclame-strips”, zegt Van Schaik. „Ze moeten beide geloofwaardige Suske en Wiske-verhalen zijn. De klant koopt vooral een exclusief, eigen verhaal dat nergens anders is te krijgen. Daar mogen ze mee doen wat ze willen.”

Ze liften bovendien mee op de grote bekendheid van de strips in de Benelux: in Nederland is de bekendheid van Suske en Wiske volgens eigen onderzoek van de uitgeverij 80 procent, in België 90 procent.

    • Jacco Hupkens