Piloten van Lufthansa moeten weer aan het werk van de rechter

Dinsdag oordeelde een Duitse rechter dat de piloten mogen staken, gisteren verbood een hogere rechter dat.

De piloten van Lufthansa moeten weer aan het werk en mogen niet meer staken. Dat heeft een regionale rechter in de deelstaat Hessen gisteren bepaald. De staking was „duidelijk onrechtmatig”. Dinsdag bepaalde een lagere rechter in Frankfurt nog dat de piloten van de Duitse luchtvaartmaaschappij wel mochten staken.

Dinsdag begonnen de piloten van Lufthansa een tweedaagse staking, waardoor in totaal zo’n duizend vliegtuigen aan de grond bleven. Op de eerste dag staakten de piloten van de vliegtuigen die naar verre bestemmingen gaan. Dat had annulering van 84 van de in totaal 170 overzeese vluchten tot gevolg. Gisteren hadden zo’n 140.000 reizigers te maken met annuleringen en vertragingen. Vandaag hoopt Lufthansa het vliegverkeer weer te kunnen normaliseren.

De piloten van Lufthansa, verenigd in de Vereinigung Cockpit, voeren actie tegen de bezuinigingsplannen van hun werkgever en de gevolgen daarvan voor hun arbeidsvoorwaarden. Onder meer de pensioenleeftijd – nu 60 jaar – zou omhoog gaan. Ook verzetten de piloten zich tegen de uitbreiding van Lufthansa’s budgetmaatschappij Eurowings.

Lufthans blijft „bereid” met de piloten te onderhandelen, schrijft het bedrijf in een persverklaring, over „alle openliggende onderwerpen binnen de collectieve arbeidsovereenkomst”. „Ons doel is nog steeds met de Vereinigung Cockpit een gezamenlijke oplossing te vinden”, verklaart Bettina Volkens, hoofd van de adeling personeelszaken.

Lufthansa (30 miljard euro omzet, 119.000 werknemers) heeft al veel langer last van stakingen. De stakingsactie deze week was de dertiende in anderhalf jaar. In 2014 moest de maatschappij meer dan 8.600 vluchten annuleren als gevolg van vijftien stakingsdagen, schrijft de Britse zakenkrant Financial Times. Dat kostte het bedrijf zo’n 222 miljoen euro.

Lufthansa heeft, net als andere gevestigde Europese luchtvaartmaatschappijen, last van de concurrentie van budgetmaatschappijen in Europa. De Duitse maatschappij is in omzet de grootste van Europa.