Eindelijk. Ook in de VS ontdekken bedrijven ouderschapsverlof

Foto HH

In Nederland is het de gewoonste zaak van de wereld. In de VS beginnen (tech)bedrijven er nu pas mee. NetflixGoldman Sachs, Adobe, Microsoft en Hilton verruimen het ouderschapsverlof voor werknemers. Waarom ineens deze trend?

Al die bedrijven vallen onder Amerikaanse wetgeving. En daar is niks geregeld voor ouderschapsverlof. Nul weken betaald verlof dus. De VS bungelt onderaan in de internationale ranglijstjes:


Die bedrijven hebben goede redenen om betaald ouderschapsverlof in te voeren:

1. Meer vrouwen in het bedrijf

Talentvolle vrouwen aantrekken, bijvoorbeeld. In de techsector is maar iets meer dan een kwart van de werknemers vrouw. En de meeste vrouwen werken niet eens op de echte tech-functies. Soepeler ouderschapsverlof zou het makkelijker moeten maken werk en privé te combineren.

Ook in de advocatuur en financiële sector proberen ze het werk aantrekkelijker te maken voor vrouwen. De topman van advocatenkantoor Orrick, Herrington & Sutcliffe - dat onlangs een betaald zwangerschapsverlof van 22 weken invoerde - in een verklaring:

“Look at the numbers: our profession is facing a crisis if we cannot find ways to inspire women to stay in law firms and advance to leadership roles.”

2. Talenten binnen het bedrijf houden

Millennials (de leeftijdsgroep van 25 tot 35 jaar) zijn tegenwoordig goed voor eenderde van de Amerikaanse werkende bevolking. Vooral in de tech-industrie werken veel jonge talenten, bijvoorbeeld in Silicon Valley.

Maar is het handig aan kinderen te beginnen als je net als jong talent ergens bent binnengehaald? Millennials vinden het soms moeilijk om werk en privé te combineren, ook de mannen.

Netflix begrijpt dat maar al te goed, althans op papier. Het maakte onlangs bekend dat werknemers onbeperkt ouderschapsverlof mogen opnemen in het eerste jaar na de geboorte van hun kind. Maar dat geldt dan wel alleen voor de zogenoemde “talenten”, een groot deel van de ‘gewone’ medewerkers kan hier niet van profiteren.

Deze bedrijven wijzigden recent ook hun regels voor ouderschapsverlof:

3. De werknemers gaan er beter van presteren

Dat is althans de hoop van de bedrijven. Microsoft schrijft:

“As we ask our employees to bring their “A” game to work every day to achieve our mission, we believe it’s our responsibility to create an environment where people can do their best work. A key component of this is supporting our employees with benefits that matter most to them.”

Adobe:

“Caring for yourself and your family at home helps you be your best at work.”

Uit onderzoek blijkt in ieder geval dat ouderschapsverlof positieve effecten heeft op de ontwikkeling van het kind. En het helpt om de afstand - die er nog steeds is - tussen de man als broodwinner en de vrouw als huisvrouw te verkleinen.

Alleen maar positieve geluiden dus?

Nou ja, dat nou ook weer niet.

Allemaal leuk die mogelijkheid om verlof op te nemen. Maar er zal nog moeten blijken wie het ook écht gaat opnemen in een drukke en competitieve werkomgeving als bijvoorbeeld Silicon Valley. Want het is de vraag of je die gewilde promotie wel krijgt als je een jaar met verlof bent geweest.

En er wordt gesuggereerd dat bedrijven willen meeliften op de gratis PR die een dergelijke aankondiging, gezien de gesignaleerde trend, nu oplevert. Bovendien is het slechts een aantal bedrijven dat het voortouw neemt. Ondertussen is er nog steeds geen Amerikaans overheidsprogramma voor ouderschapsverlof. Oftewel, ongeveer 90 procent van de werknemers heeft nog steeds nul dagen verlof, zo becijferde Forbes.

    • Marieke ten Katen