Een investeerder vinden? Zet je ego aan de kant

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: Een masterclass ‘Dealmaking like a pro’  van BrownCow bij Rockstart Spaces de Herengracht
Wie: Een stuk of dertig gedreven ondernemers en investeringsadviseurs Aldebert Wiersinga en Grimbert Rost van Tonningen.

Ze staan te trappelen, hun borst vooruit, de kin in de lucht. De uitgeslapen jongens, hun kuifjes in het vet en hun hemdjes gestreken, die vandaag bij de masterclass ‘Dealmaking like a pro’ aanwezig zijn. Ze hebben allemaal hun eigen bedrijf, hebben heel veel ondernemingszin én de heilige overtuiging dat hún idee het allerbeste ter wereld is. Het enige waar het hen aan ontbreekt is geld. Dus moet er gezocht worden naar een investeerder: lang niet makkelijk.

Drie simpele vragen

Om überhaupt bij een investeerder te worden uitgenodigd moet er eerst een pitch geschreven worden. “Zonder pitch geen afspraak”, benadrukt investeringsadviseur Wiersinga. “Een investeerder krijgt per jaar honderden voorstellen binnen terwijl ze maar met twee à drie ondernemers in zee gaan”, vertelt collega en investeringsexpert Grimbert Rost van Tonningen. Daarom is het van het grootste belang dat je pitch goed in elkaar zit.

De jongens knikken instemmend. Ze hebben voor vandaag hun stinkende best gedaan een pitch te schrijven. Rost van Tonningen heeft ze gelezen. “Jullie moeten je huiswerk opnieuw maken”, zucht hij hoofdschuddend. De meeste pitches vond hij ronduit erbarmelijk. “Eerst drie pagina’s lang opsommen wat de problemen zijn die je wilt oplossen en dán pas met de oplossing komen? No way, dat gaat dus niet werken.” Er wordt gegeneerd gelachen.

Volgens Rost van Tonningen hoeft een pitch eigenlijk maar antwoord te geven op drie simpele vragen: “Eén, is er een markt voor mijn product of dienst? Twee, kan ik er geld mee verdienen? En drie, zijn er mensen die het werk kunnen uitvoeren?” De jongens knikken, makkie eigenlijk, zo’n pitch.

De investeringsadviseurs Grimbert Rost van Tonningen en Aldebert Wiersinga weten hoe je een inversteerder vindt.

Een foto die is geplaatst door Bo&Caro (@boencaro) op

Geen grote ego’s

Verder is het van belang zo snel mogelijk te benadrukken waarom jij en jouw bedrijf bestaansrecht op deze wereld hebben, stelt Rost van Tonningen. De jongens hummen instemmend mee. Dát weten ze wel.

Al moet je daar volgens investeringsadviseur Aldebert Wiersinga wel mee oppassen. “Het zal niet de eerste keer zijn dat ik van een investering afzie omdat er een te groot ego tegen over me zit. Meestal zijn dat mannen die niet zelfkritisch kunnen zijn en zich te goed voelen om hulp te vragen. Dat is funest voor een onderneming.”

De jongens zwijgen, en kijken elkaar even bezorgd aan. Dat geld ophalen kan toch best lastig worden.

    • Bo van Houwelingen & Caroline van Keeken